Hej Matematik og Veto med gæster: 50 år med P3, Bøgescenerne, Smukfest

Hej Matematik og Veto med gæster, 50 år med P3, Bøgescenerne, Smukfest

Anmeldt af Nanna Jenner Jensen | GAFFA

P3 havde linet op til en historisk koncert på Skanderborg Festival. Med 50 år på bagen havde kanalen valgt at afholde sit jubilæum med et stort kaliber af et show på begge Bøgescener. Ideen var sådan set ret genial. Veto og Hej Matematik var hyret som backup-bands, hvor begge havde fået tildelt fem årtier, hvortil de måtte udvælge en sætliste udfra. Det vil sige, at begge bands havde 10 sange, fra fem forskellige årtier på programmet. I følge pressematerialet var scenen altså sat til en gedigen omgang iPod-battle – nu bare med livemusik. Og begge bands gik bestemt all-in på konceptet – men i sidste ende skal der jo udnævnes en vinder i en kamp....

Veto startede showet ud med Sort Sols forsanger Steen Jørgensen som gæst, hvor Troels Abrahamsen fungerede som korsanger, på David Bowies "Space Oddity" – men en sløv start, og ikke mindst dårlig lyd, betød, at Hej Matematiks udgave af Klichés "Militskvinder", og ikke mindst udgaven af Peter Gabriels "Sledgehammer" vandt de to første omgange i overlegenhed. På sidstnævnte gjorde Mads Langer det i øvrigt fremragende som forsanger, iført 80'er-stribet sort-hvidt jakkesæt fra top til tå.

Festen fortsatte hos Hej Matematik igen, da højgravide Barbara Moleko indtog scenen i en ren souludgave af The Drifters-nummeret fra 1963, "On Broadway". Generelt havde de skjorteklædte herrer fra Rasted-familien publikum i deres hule hånd hele koncerten igennem. Og det skyldtes ikke kun, at Veto led under markant dårligere lyd-forhold, men også at Hej Matematik havde valgt nogle ganske interessante fortolkninger af deres hit-sætliste. Eksempelvis var det yderst underholdende, på den gode måde, at høre Peter Sommers danske udgave af netop førnævnte Sort Sols hit "Let Your Fingers Do The Walking", der på Sommer'sk blev til "Lad dine fingre spadsere". Eller da Wafande og Kaka indtog scenen med 10 korsangerinder til en oversættelse af Blackstreets "No Diggity", hvor omkvædet blev til "Ingen dikkedarer".

Veto havde generelt valgt at lave deres fortolkninger en del mere elektroniske end konkurrenterne, hvilket tabte opmærksomheden hos Skanderborgs publikum løbende under koncerten. De havde dog et par esser i ærmet, som da Mads Damgaard, der normalt er forsanger i Reptile Youth, blev kastet over i et guitarrocket mash-up af både Daft Punks "Robot Rock" og svenske Robyns "With Every Heartbeat". Eller da bandet tog kegler med deres eget nummer fra 2008, "You Say Yes", der fik Skanderborgs publikum i ekstase.

Hej Matematik vendte dog stærkt tilbage med "Crazy In Love", hvor Ida Corrs vokal for alvor understregede, at danske sangerinder har international klasse. Jeg mener – hvem tør lægge sig ud med Beyoncé, og så rent faktisk slippe utrolig godt fra det? Jeg kender svaret nu i hvert fald. Toppen af cremen blev serveret, da Yepha afløste Jay-Zs rap-stykke, til folkets store fornøjelse. Til gengæld virkede det lidt som en nitte, da Shaka Loveless skulle forsøge at imitere Peter A.G under "Den Dejligste Morgen". Det virkede desværre både søgt og fortabt at omsætte nummeret til en dancehallversion. På trods af, at Gnags på ingen måde så ud til at være glemt hos hovedparten af Smukfests gæster.

Veto afsluttede deres koncert med en imponerende udgave af Basement Jaxx' "Where's Your Head At", hvor den danske grime-sangerinde/rapper Linkoban fik lov at udfolde sig til fulde. Som en surprise havde Veto valgt at invitere Safri Duo, der netop havde et kæmpehit samme år som Basement Jaxx i 2001, med "Played-A-Live (The Bongo Song)". Her fik vi de to konservatorie-uddannede trommeslagere i fuld vigør, og det ville helt sikkert have scoret flere point hos undertegnede, hvis jeg ikke netop havde hørt dem gøre samme stunt under Katos koncert på Grøn Koncert. Det ændrede dog ikke ved, at selve mash-uppet mellem de to numre var ganske spidsfindigt udført.

Men som nævnt i starten, så skal der jo kåres en vinder i en battle. Og der gjorde Hej Matematik det lige et hak bedre end Veto. Battlen og pointene til side, så skal begge bands (og P3) dog have et kæmpe smukt håndtegn for en helt igennem unik koncertoplevelse. Det var tydeligt, at der var lagt en stor arbejdsindsats fra både musikerne og artisternes side, hvilket var en absolut fornøjelse at være vidne til. Jeg glæder mig allerede til 100 års jubilæet.