L.O.C. : Bøgescenerne, Smukfest

L.O.C. , Bøgescenerne, Smukfest

L.O.C. : Bøgescenerne, Smukfest

Anmeldt af Nanna Jenner Jensen | GAFFA

Helt eksklusivt spillede L.O.C sin eneste koncert i 2013 på årets Smukfest og var derfor en magnettrækker af de helt store, hvad publikumsantal angik. Og tændte, dét var de i dén grad. Allerede fra første strofe havde Smukfests gæster hænderne højt oppe i vejret og kaste håndtegn. Det havde de nu også en rigtig god grund til, for L.O.C havde valgt at starte aftenen ud med et hit-potpourri uden lige fra hans bagkatalog. "Frk. Escobar", "Drik Din Hjerne Ud", "Absinthe", "De Bitches", "Undskyld", "Hvem" og "Du Gør Mig" blev fyret af som perler på en snor til et yderst velspillet band, der faktisk kun bestod af trommer, guitar og keys/sampler. Men mere skulle der åbenbart ikke til, for det var tight, flabet og sad lige i skabet.

Herefter udførte L.O.C en afdæmpet og akustisk udgave af "Hvorfor vil du ikk'", men selv ikke dét kunne lægge en dæmper på festen hos publikum, der brød ud i flammende fællessang under omkvædet. L.O.C fortalte med et glimt i øjet, at de havde sparet bagtæppet væk for at bruge pengene på mere bas i stedet og spille HØJT - og det skal jeg ellers også love for, der så blev under næste nummer "XxxCouture". Bassen dundrede i bøgeskoven, så jorden bogstavelig talt vibrerede.

L.O.C var tidligere i sin karriere med i gruppeprojektet B.A.N.G.E.R.S sammen med Johnson og USO, og derfor var det netop også de to herrer, der gæstede koncerten under næste del af programmet. Blandt andet med USOs eget nummer "Ingen Diskussion", hvor både L.O.C og USO medvirker på originalen, og med platinsælgeren "Momentet" fra "Libertiner"-albummet, hvor USO synger vokal. Det var en absolut stor fornøjelse at høre de tre rappere genforenet på scenen igen. Senere dukkede Marie Key op til duet i "Langt Ude".

Afslutningsvis proklamerede Liam, at han ikke gad forlade scenen og derfor ikke havde tænkt sig at give nogle ekstranumre, men i stedet spille alt det, de havde tilbage på sætlisten – her og nu. Herfra fik vi så to funk-guitarficerede udgaver af "Ode Til Kvinde" og "Noget Dumt", inden Barbara Moleko indtog scenen på "Helt Min Egen", der nedlagde publikum fuldstændig og totalt i skrål, sang og skrig.

Der bliver skrevet og talt meget om magtdemonstrationer- og præstationer i musikanmeldelser, når artister formår at sætte udråbstegn ved deres formåen på en scene. Om dét er det rigtige ord at bruge i sådanne sammenhænge, skal jeg ikke gøre mig til dommer over. Men til L.O.Cs koncert denne aften i Skanderborg ville ordet i så fald være yderst berettiget. For her blev det i dén grad cementeret – med store, fede bogstaver – hvem der er den nuværende og regerende konge i dansk rap: L.O.C.