Anne Linnet : Bøgescenerne, Smukfest

Anne Linnet , Bøgescenerne, Smukfest

Anne Linnet : Bøgescenerne, Smukfest

Anmeldt af Nanna Jenner Jensen | GAFFA

Anne Linnet kan efterhånden kaldes for et ikon i dansk musikhistorie, hvilket også blev slået fast, da hun i 2008 vandt IFPIs fornemme ærespris for sin karrieres bedrifter over fire årtier. Denne tidlige aften bliver vi da også lovet en "trip down memory lane" af konferencieren, men det skal senere vise sig, at det ikke helt er, hvad vi får leveret.

Anne Linnet udgav nemlig i slutningen af sidste år sit nyeste album "Kalder Længsel", hvilket den nu 60-årige sangerinde og sangskriver vælger at fylde en stor del af sætlisten med. Således lægger hun også ud med det sfæriske titelnummer efterfulgt af "Den Fede Dame Synger". Lyden på det nye album er meget elektronisk og til tider dance-inspireret, hvilket også afspejler sig i de live-versioner, vi bliver præsenteret for. Selvom Linnet holder sig utrolig flot, som hun står på scenen i gule, stramme læderbukser, så virker det også lidt for "ung-med-de-unge-"agtigt, især da koncertens gimmick bliver afsløret: en kvindelig, spansk poledanser.

Det er et lidt ældre publikum, der er troppet op på Skanderborgs sidste dag, og hele den højre side af gæsterne sidder da også ned, enten på bænkene eller bakken og nyder aftensolen. Det virker ikke umiddelbart som om, at Linnets nye album er kommet under huden på dem i hvert fald. Til gengæld bryder fællessangen ud i lys lue, da tredje nummer, "Tusind Stykker" bliver spillet, og man kan da heller ikke selv lade være med et synge med på denne danske klassiker.

Opskriften på koncertens sætliste skal vise sig at afspejle de første par numre meget godt - vi får lidt nyt og lidt gammelt, og Linnet har tydeligvis gjort klogt i denne sammensætning, for efterhånden som koncerten skrider frem, taber publikum pusten under de nyere numre. Værst bliver det under "Kysser Som En Drøm", hvor Anne opfordrer os til at "snave hinanden helt igennem". Det Medina/Madonna lydende-nummer bliver klistret ind i Auto-Tune-effekt på vokalen i versene, og det lyder helt ærligt forfærdeligt. Som fra en dårlig smølfe-sang i 90'erne. Hvis jeg på nogen måde havde haft lyst til at kysse på mine med-publikummer inden, så mistede jeg den da nu. Det tændte ihvert fald ikke mig.

Poledanserinden kommer løbende ind under numrene i forskellige letpåklædte outfits, og der skal ikke herske nogen tvivl om, at hun er dygtig. Det virker bare en smule mærkeligt at se på strip-lignende bevægelser under Linnet-klassikere som "Smuk og Dejlig" og "Glor på Vinduer". Men okay – Anne har selvfølgelig altid været åben omkring sex og seksualitet i det hele taget. Danserinden stjæler bare lidt showet og opmærksomheden, og Norma – som hun hedder – får da også det højeste bifald af publikum til sidst. Ja, også højere end Linnet selv.

Linnet har aldrig været den helt store sangerinde rent teknisk, hendes force har altid ligget i hendes eminente sangskrivning. Showet falder derfor sammen, når Anne synger falsk på de nye numre, der i min optik ikke ligger i nærheden af samme niveau, som hun har præsteret tidligere. Hun afslutter dog showet med at indfange publikum i sin hule hånd, da hun fyrer et veludført medley af. Først med en 80'er-upbeat-synthpop-udgave af "Barndommens Gade", der ubesværet glider over i "Hils Din Mor" for til sidst at ende i "Venus". Yderst dansabelt, og publikum så ud til at nyde det.

Under ekstranummeret tager Linnet så for alvor kegler og sender minder tilbage til de fremragende akustiske koncerter, hun gav tilbage i 2010. Her får vi nemlig en fin og skrøbelig udgave af "Forårsdag" med to guitarer og kor. Simpelt, smukt og klart koncertens højdepunkt. Og som hun selv forklarer: "Nu er det jer, der synger og mig, der synger med", hvilket publikum i dén grad så også gør. Hele bøgeskoven, ung som gammel, synger troligt med på teksten. Linnet fik derfor afsluttet yderst fornemt med at vise, hvilket samlingspunkt hun er for danskerne efter en koncert, der ellers mestendels ikke lod Anne vise, at hun stadig kan være toppen af poppen.