John Mayer
Paradise Valley

John Mayer: Paradise Valley

CD / Sony Music
Udgivelse D. 20.08.2013
Jan Opstrup Poulsen

Det er ikke ligefrem en sprudlende John Mayer, der springer ud med sit sjette studiealbum. Paradise Valley er et meget behageligt og harmonisk sted at opholde sig, og det befinder sangeren og guitarsten sig tydeligvis godt med. Og det er i så udpræget grad, at han undervejs tenderer det søvndyssende på de lækre melodier. Han byder på elegant fingerspil og en let døsig og karakteristisk vokal, så ingen er i tvivl om, at det er ballademageren John Mayer, som her er på spil. Og det hele indrullet i perfektion af produceren Don Was.

Paradise Valley er en tilbagevenden til John Mayers mere dæmpede poptone, mens han samtidig forsøger at holde fast i både countryen fra forrige album Born And Raised og lidt af sin gammelkendte blues. Det ender i en let fordøjelig anretning, når han mener, at det hele skal mødes i samme sang, mens der kommer et helt andet liv i sangene, når han toner rent flag. Han er ganske enkelt eminent i den stilsikre Call Me The Breeze, der næsten kun kan høres som en hyldest til den netop afdøde ikonguitarist J.J. Cale.

Heldigvis har John Mayer ikke helt aflivet countryen, som han fint udfoldede på Born And Raised, men den levnes til gengæld ikke meget plads på albummet, der dyrker hans sukkersøde tand. Det lykkedes udmærket i den blidt dryppende I Will Be Found, hvor han demonstrerer sine fine popkvaliteter, men der er nu mere schwung over den ligefremme countrysang On The Way Home.

Ingen tvivl om, at John Mayer er i sit eftertænksomme hjørne på Paradise Valley, men derfor kunne han godt tænde lidt mere op under melodierne.