Murcof & Philippe Petit
First Chapter

Murcof & Philippe Petit: First Chapter

Album / Rev. Lab.
Udgivelse D. 18.08.2013
Ras Bolding

Murcof & Philippe Petit er egentlig to forskellige kunstnere, der i forbindelse med dette album har forsøgt sig med et samarbejde, hvilket synes at fungere fint. I hvert fald kommer der tre lange og stemningsfulde stykker musik ud af det.

Helt overordnet set befinder vi os i et grænseland mellem ambient, forskellige former for orientalsk-inspireret musik og så det, man, med en efterhånden noget vag term, kan kalde for avantgarde. Åbningsnummeret, The Call Of Circe, forener således klange, der kan minde lidt om vor Stockhausen i begyndelsen af halvfjerdserne med opklippede operapassager, og det fungerer rigtig godt. Stykkets længde til trods skabes der god variation. Også de efterfølgende Pegasus og The Summoning Of The Kraken er fine stemningsfulde stykker, om end de, i mine ører, ikke virker helt lige så stærke som det flotte åbningsnummer.

Jeg vil tro, at dette album formentlig finder størst forståelse hos folk med hang til electronica, moderne klassisk musik eller soundtracks. Men det skal bestemt ikke udelukke andre med mod på en, måske, lidt anderledes musikoplevelse.

Helt overordnet set befinder vi os i et grænseland mellem ambient, forskellige former for orientalsk-inspireret musik og så det man, med en efterhånden noget vag term, kan kalde for avantgarde. Åbningsnummeret, The Call Of Circe, forener således klange, der kan minde lidt om vor Stockhausen i begyndelsen af halvfjerdserne med opklippede operapassager, og det fungerer rigtig godt. Stykkets længde til trods skabes der god variation. Også de efterfølgende Pegasus og The Summoning Of The Kraken er fine stemningsfulde stykker, om end de, i mine ører, ikke virker helt lige så stærke som det flotte åbningsnummer.

Jeg vil tro at dette album formentlig finder størst forståelse hos folk med hang til electronica, moderne klassisk musik eller soundtracks. Men det skal bestemt ikke udelukke andre med mod på en, måske, lidt anderledes musikoplevelse.