Peter Gabriel
Live In Athens 1987

Peter Gabriel: Live In Athens 1987

DVD / Eagle Vision
Udgivelse D. 17.09.2013
Henrik Friis

25 års-fejringen af Peter Gabriels So fortsætter her med denne dvd/bluray-boks skruet sammen af '87-turnéens afsluttende shows i Athen, med Youssou N'Dours support-job som bonus - og så parret med videoopsamlingen Play på dvd.

So's succes løftede, for en tid, Peter Gabriel fra koncertsal- til stadion-status, og det er ikke bare sjovt at gense, hvordan Gabriel her for alvor begynder at "tænke stort" scenisk og filmisk (Martin Scorsese var executive producer) – det var samtidig en kompromisløs kunstner, der tog trinnet op ad stigen.

For uanset Sos succes og deciderede hits (Sledgehammer, Don't Give Up etc.) var live-sætlisten både eksperimenterende og også stærkt bagudskuende: Family And The Fishing Net stryger f.eks. ingen med hårene, samtidig med at Gabriel iscenesatte sig som den samvittighedsfulde stjerne. Dels med klare politiske budskaber – dels med total indleven i de skrøbelige eksistenser han ofte beskriver i sine sange. Ofrer sig, spiller med. Helt ud til kanten af overdoing.

Det ry, Gabriels Secret World Live (1994) har som en af alle tiders bedste koncert-film er måske ikke i fare, men sublimt samspil af dette ekstremt stærke musikerhold, Gabriels herlige crowdsurf og mange varme menneskelige stunder gør klart det hele et værd at investere i. (Og så skal vi lige have med, at Athen-optagelserne tidl. har været grundlag for VHS-udgivelsen P.O.V, men var blandet op med andre video-bidder undervejs i numrene. Her er det den rene koncert man får – og så i øvrigt med fire ekstra sange).

Youssou N'Dour
Bonus'en er bestemt også værd at tage med: En halv times koncert med Youssou N'Dour og hans Super Etoile de Dakar, der var support på hele turen. Opvarmningstjans eller ej formåede de alligevel at pumpe stemningen mærkbart op hos det det Gabriel-ventende græske publikum. Midlet var N'Dour & co's mbalax–stil der smelter moderne Senegal og Vestafrika sammen med lidt funk, soul, latin. rock etc. - til en myriade af overraskende udviklinger og med flere lag af medrivende percussion under. Immigrés, Nelson Mandela og andre af de titler N'Dour dengang gjorde kendt i Vesten. Og en musik der strutter af krop og dans, og oven i det en storsmilende N'Dour med den lyse ekvilibristiske stemme, sammen med bl.a. Tama/talking drum-spiller Assane Thiam og bassist Habib Faye, der i dag regnes for mestre på deres respektive instrumenter. (De to spiller stadig sammen med N'Dour ved lejlighed – når denne har tid fra sin kulturministertjans).

Play – videoer
Og selv om Play er udsendt for længst (2004), så lad os alligevel nævne den del af boksen også, fordi videoerne, lige som koncert-filmen, fortæller hvor seriøst og nysgerrigt Gabriel går til sin metier – og bruger sig selv i sammenhængen: Se eller gense bare video-komplekse projekter som Sledgehammer eller Diggin' In The Dirt. Andre af hans video-forsøg har måske klaret tidens tand knap så godt, men til gengæld er det slående, at to af de allerbedste og smukkeste også er de produktionsmæssigt mest simple: Don't Give Up med Kate Bush og mindet om faderen i rørende Father,Son.

Alt i alt en rigtig flot udgivelse