Pokey Lafarge : Tønder Festival, Telt 1

Pokey Lafarge , Tønder Festival, Telt 1

Pokey Lafarge : Tønder Festival, Telt 1

Anmeldt af Peter Lykke Madsen | GAFFA

Pokey LaFarge spiller musik, som er det perfekte soundtrack til en tømmerflådetur ned ad Mississippi-floden. Gennemsyret af amerikansk musiktradition, men ikke tilbageskuende, har LaFarge selv proklameret.

Koncerten starter med en lettere forvirrende rundtur i diverse genrer fra jazz til bluegras, og det bliver lidt en tom tur i stiløvelser, men heldigvis virker det til at bandet bare lige skal spille sig varme, og da vi får egentlige sange som for eksempel Won't You Please Don't Do It, bliver det mere nærværende. LaFarge er en Tønder-favorit, og han har held med at lokke folk fra den solskinsfyldte plads ind i teltet. Det er LaFarges tredje gang på Tønder, men første gang, han oplever solskin. Det er i øvrigt også den første af tre koncerter, Lafarge spiller på Tønder, hvilket er en del af det at gå til traditionelle folk-festivaller, hvor jam-sessions og spontan-koncerter er en stor del af oplevelsen.

Selvom Lafarges rag-time-inspirerede lyd er et virkeligt charmerende bekendtskab, og der heller ikke kan sættes en eneste finger på det vel nok Tønders mest velklædte, og virkelig velspillende band, så bliver det en smule statisk, hvad der foregår på scenen. En god halv times tid begynder nogle folk faktisk også at forlade teltet, men på Tønder er det faktisk ikke nødvendigvis en dårlig ting, for her er det nærmere normen, at folk smutter ind og ud af teltene for at få stillet nysgerrigheden.

Umiddelbart er det sangene fra dette års Jack White-producerede, selvbetitlede album, der virker stærkest i sættet. Det er dem, der swinger bedst, endda så meget at folk begynder at danse ved siden af stolerækkerne. Men selvom LaFarges musikere er mere end kompetente, og hans musik, på papiret, er et interessant blik ind i en amerikansk musiktradition, så kommer han altså ikke helt ud i teltet, her fredag eftermiddag – heldigvis har han så to forsøg mere til at lave en mindeværdig Tønder-koncert i år.