Ásgeir Trausti: Teltscenen, Wonderfestiwall, Bornholm

Ásgeir Trausti, Teltscenen, Wonderfestiwall, Bornholm

Ásgeir Trausti er én af Islands største stjerner i øjeblikket, hans lyd er helt sin egen, og med en fantastisk stemme fortryller han som regel sit publikum. Trausti og hans band spillede på teltscenen på Wonderfestiwall. Her stod en lille skare mennesker, som havde trukket i ly for den bagende sol for at høre noget god musik og pleje gårdagens tømmermænd.

Jeg selv havde glædet mig meget til at se Trausti og hans band, da de var helt fantastiske til årets Roskilde Festival. Her havde de taget publikum, og jeg selv, med storm og holdt en super koncert. Til Roskilde havde de været yderst veloplagte og med en utrolig timing og samhørighed virkelig leveret varen. Derfor var det skuffende, at der på Wonderfestiwall under de to eller tre første numre var problemer med lyden, hvilket resulterede i, at det til tider var svært at høre Ásgeir synge.

Dette tog noget fra hans ellers smukke sange, og det virkede, som om musikerne havde svært ved at finde hinanden. Efter den dårlige start på koncerten fandt de dog hinanden igen og endte med at levere en godkendt koncert med fantastiske hits som "Leyndarmál" og "Heimförin".

Selv om de skuffede med lyden, er de klart værd at holde øje med, fordi de altså har en unik og magisk lyd. De gør brug af en blanding af electronica, akustisk guitar og keyboards, som giver de sælsomme islandske sange deres helt eget og særegne islæt. Dette resulterer i en meget speciel lyd, som man kan sammenligne med et crossover mellem Bon Iver og James Blake. Dette har da også resulteret i, at den 20-årige Ásgeir og hans band har fået fire priser, blandt andet Bedste Pop/Rock Album og Bedste Nye Artist ved Iceland Music Awards i februar.

Alligevel kan jeg kun give et 3-tal, fordi jeg ved, hvor gode de er, hvor godt de kan præstere, og hvor langt de trods alt var derfra denne eftermiddag på Bornholm.