x
Adam Cohen : Tønder Festival, Telt 1

Adam Cohen , Tønder Festival, Telt 1

Adam Cohen : Tønder Festival, Telt 1

Anmeldt af Lisa Reschefski | GAFFA

Der var ikke et sæde tørt, da canadiske Adam Cohen søndag aften fyrede op under især den kvindelige halvdel af publikum ved den traditionsrige afslutningskoncert på årets Tønder Festival.

"Hvor er det fantastisk at være her igen for andet år i træk på denne smukke festival," lød det fra Cohen, der er søn af Leonard Cohen, som for kort tid siden gæstede Danmark.

Koncerten, der var Cohens første show siden afslutningen på hans forrige turné i december 2012, bevægede sig i et roligt tempo og bød på både sange fra hans anmelderroste album "Like A Man" fra 2011 samt en række numre fra hans kommende album, som ifølge sangeren selv ventes at udkomme i januar/februar 2014.

Undervejs i koncerten understregede Cohen derfor også flere gange, hvor vigtigt det er for ham at spille de nye sange for et publikum.

"Det er som at bage en kage uden opskrift," fortalte Cohen som indledning til nummeret "Beautiful", der handler om den hektiske tid, vi lever i, hvor årtier flyder forbi i løbet af, hvad der føles som få uger.

De nye numre vandt tydeligvis genklang på stolerækkerne, men høstede ikke nær så stor begejstring, som da han rundede af med sin fars udødelige "So Long Marianne". Her var det helt åbenlyst, at mange nok havde valgt at lægge vejen forbi Telt 1 for at få et glimt af – om ikke giraffen, så i hvert fald det nærmeste, de kunne komme.

Og man er da heller ikke et øjeblik i tvivl om, at Adam Cohen er sin fars søn. I løbet af koncerten kunne man glimtvis skimte det fædrende ophav gennem de smukke klangflader, den fløjlsbløde stemme og ikke mindst det lyriske tekstunivers. Meget fascinerende.

Adam Cohen synes også at have arvet sit fars talent for at charmere damerne. Og det gjorde han i en sådan grad, at der nærmest var tale om sex ud over scenekanten. Ikke dårligt på en søndag i et telt på Tønder Festivalen, men det var næsten for meget af det gode. I nummeret "What Other Guy" fik vi de slibrige detaljer om forholdet til en kvinde ved navn Anne, og i nummeret "Matchbox" sang Cohen så kælent og inciterende ind i røret fra en gammel telefon, at man næsten rødmede.

Uden tvivl et opkald, langt de fleste kvinder blandt publikum ville have elsket at modtage. Men lummerheden kammede flere gange i løbet af koncerten over og virkede forstyrrende på den ellers fine musikalske oplevelse.

Måske skulle Adam Cohen overveje at skrue en lille bitte smule ned for charmen og lidt mere op for musikken.


Nyheder, artikler og anmeldelser fra GAFFA