The Alaev Family: CPH World Music Festival, Global, København

The Alaev Family, CPH World Music Festival, Global, København

Anmeldt af Torben Holleufer | GAFFA

Det var musik fra et af de asiatiske knudepunkter, der besøgte Global i går i forbindelse med CPH World Music Festival. Dushanbe er hovedstaden i den lille stat Tadjikstan og Buchara er en legendarisk by i nabostaten Uzbekistan.

Her har finder man nogle af de mest vidunderligt ornamenterede muslimske bygningsværker, ligesom der i mange år har været stærke jødiske traditioner. Og blandt de ypperste repræsentanter for den jødiske musik med afsæt i den lokale musik - der nogle gange kan minde meget om musik fra Iran og Azerbaijan med brug af daf-trommen - er Alaev-familien. Der anført af patriarken Allo Alaev endte med at emigrere til Israel. Her er de i dag særdeles kendte, og som de førte sig frem på Global og før det især gjorde det, da de blev præsenteret på Womex-messen i København i 2011, forstår man godt berømmelsen.

Orkestret peger musikalsk i flere retninger. Dels er der altså den centralasiatiske stil, som både har et meditativt udgangspunkt med stor weltschmerz, og en fejende fest, hvor de unge medlemmers bas og tromme med hang til rock'n'roll i den grad sparker musikken af sted. Og så er der klezmer-musikken, hvor de ville spille nogle forsirede løb på klarinet og violin, som var fornemme billeder fra den jødiske diaspora i det gamle Rusland. Stor og vidunderlig blues fyldt med længsel. Hvor instrumenterne endvidere var den gamle mester Allo selv på trækharmonikaen, så der for alvor kom gang i den orientalske bazar.

Det blev en fin koncert. Når de kørte på de højeste nagler, var der ikke andet at gøre end at danse uden stop. Rigtigt mange gjorde det og ville returnere og få vennerne trukket med ind i det dansende hele. Ligesom de i de stille momenter ville krænge sjælen ud.

Så alt i alt The Alaev Family, som kunne forvente det. Men stadig - måske grundet at der var så meget anden musik i byen eller at reklametrommerne bare ikke havde spillet højt nok - manglede det sidste, fordi der simpelthen ikke var publikummer nok til at skabe den folkefest, som bandet fortjener. Og som der var tale om til den legendariske koncert på Womex, som der efterfølgende gik frasagn om.

Alligevel: skriv The Alaev Family bag øret. Og vend tilbage, når de igen spiller op til dans.