Jens-Emil Nielsen
70'er rock

Jens-Emil Nielsen: 70'er rock

Bog / Bogforlaget Her&Nu
Udgivelse D. 14.09.2013
Espen Strunk

Fra sit domicil på Frederiksberg har journalisten Jens-Emil Nielsen gennem en årrække og på eget forlag udgivet sine bøger om dansk populærmusik og ungdomskultur. Først den folkeskole-venlige serie af syv bind om 1900-tallets ungdomskultur - siden den fortløbende serie om dansk rock, som indledtes med "Rock'n'Roll - Musik eller galskab?" i 2010 og med sit lettilgængelige sprog og righoldige billedside ikke er mindre egnet til undervisningsbrug.

Nuvel, nu er Nielsen så nået til fjerde bind, hvor han over blot lidt mere end hundrede sider har sat sig for at præsentere 70'ernes musikalske landskab herhjemme - lige fra Brødrene Olsen og Mabel til periodens punkscene, som overstås på et par sider mod bogens slutning. For selvfølgelig er det stærkt begrænset, hvor meget i dybden Nielsen og læseren når at komme, når et så omfattende stofområde skal præsenteres på så lidt plads - og med så mange (fine og relevante) illustrationer.

Det er på den ene side en smule utilfredsstillende, hvis man - som denne anmelder - nærer en entusiastisk og specialiseret interesse for stoffet - men på den anden er det samtidig en urimelig indvending. Nielsens form har fra starten været det lettilgængelige oversigtsværk, og her er "70'er rock" (ja, forfatteren bruger engelsk orddeling i titlen!) ingen undtagelse.

Næring til nostalgien

Ligesom forgængerne består billedsiden langt hen ad vejen af allerede udgivet materiale - ikke mindst pladecovers, men også annoncer, koncertplakater med videre. Hertil kommer enkelte regulære pressefotos - herunder Jørgen Angels fine billede af en klatøjet Benny Holst med Arne Würgler i '72 eller et glimrende
(tids-)billede af en fejende John Mogensen under pressemødet i forbindelse med singlen "Fut i Fejemøget."

Udover at være selvskrevet stof for den 3.G-elev, som står og skal skrive opgave om 70'ernes danske rockmusik, giver "70'er rock" således også masser af næring til nostalgien for dem, som kan huske tiden og tonerne. Det er ikke tilfældigt, at et ældre familiemedlem efter interesseret bladren i undertegnedes anmeldereksemplar kiggede op og udbrød: "Jeg bliver sgu da helt nostalgisk!."

Skal man være hård kan man sige, at Nielsens bog - ligesom sine forgængere - bærer præg af at være netop det, de er: hjemmestrikkede bøger lavet af en ildsjæl med adgang til internettet, et fagligt netværk og et ubændigt ønske om at formidle sin passion til dem, som gider at læse med.

På den anden side er der dog ikke som sådan noget uprofessionelt over udgivelsen, som kommer viden om på meget lidt plads og iøvrigt er tilegnet kritiker-koryfæet Torben Bille, som døde i foråret. At vi så stadig har det store, kulturhistorisk perspektiverende murstensværk om denne prægnante periode til gode, er en anden sag.