Janelle Monáe
The Electric Lady

Janelle Monáe: The Electric Lady

Album /
Udgivelse D. 10.09.2013
Sohail Hassan

Genre-sammensmelteren Janelle Monáe fra Kansas City har allerede imponeret verden over med sin debut-ep og sit første album fra 2010, der kastede hits af sig som Cold War og Tightrope feat. Big Boi fra Outkast. Sammenligninger med alt fra Michael Jackson, James Brown, Jimi Hendrix og Lauryn Hill til Annie Lennox fortæller, at hun både er et musikalsk vidunder og har et meget bredt repertoire. Hendes look og udtryk er stærkt inspireret af skøre kugler (eller genier) som George Clinton og stil-ikoner som Grace Jones. Men ligesom med disse er der trods skørt image ikke tale om ligegyldig eller letkøbt musik. Samtidig er Monaé et lille energibundt med effektive dansetrin og et varmt og strålende glimt i øjet.

Denne opfølger ligger meget i tråd med de tidligere udgivelser. Igen produceret af det samme dygtige team Wonder & Lightning. Monáes alter ego, Messias-androiden Cindi Mayweather fortsætter sine eventyr på det nye album, der i øvrigt er en hyldest til stærke kvinder personificeret i titlens The Electric Lady. Monáe imponerer mest, når hun lader funken flyde, og trods eksperimenter udi både rock & roll, jazz og serenader snurrer hendes univers stadig om en solid urban soul- og funkmidte.

Monáe inviterer oplagte gæster som Erykah Badu og selveste Prince ind i sit gennemførte og skønne musikunivers med stor succes. Første single Q.U.E.E.N. feat. Erykah Badu og nummeret Givin Em What They Love feat. Prince, der åbner albummet, er begge stærke sager, som rammer plet. Titel-nummeret Electric Lady feat. Solange (Beyoncés søster) er ligeledes en dejligt funky sag, og duetten med Miguel Primetime er også en oplagt single, hvor Monáes smukke vokal får lov at udfolde sig. Hun besidder ikke den kraftigste stemme, men synger både utroligt rent og skrøbeligt med sit helt eget særpræg.

Resten af albummet er imponerende frit for fyldnumre. Den smukke ballade Can't Live Without Your Love fortjener også at blive fremhævet. Enten kan Monáe bare ryste dem ud af ærmet, eller også er der virkelig lagt kræfter i, for det er lykkedes at skabe et værk af gennemgående høj musikalsk kvalitet.