x
Soundgarden: Forum, København

Soundgarden, Forum, København

Soundgarden: Forum, København

Anmeldt af Daniel Pilgaard | GAFFA

Det er ikke mange måneder siden, at Graveyard stod i Amager Bio og gav en formidabel koncert. Den svenske kvartet spiller med en autentisk følelse af lyden fra 1970'ernes blues-rock og er leveringsdygtige i alt, hvad den nostalgiske stil indebærer af svævende energi og udsyret guitarsoli.

Men det var svært at høre under den halve times support, svenskerne havde for Soundgarden mandag aften i Forum. Musikken druknede fuldstændig i et bulder af bas og trommer, så alle detaljerne i numrene fra "Lights Out" og "Hisingen Blues" aldrig kom til sin ret.

Bandet gjorde ellers en ihærdig indsats foran den knap så imponerende forsamling af publikummer i den halvtomme betonklods på Frederiksberg.

Langt til storhedstiden

Det kan man bare ikke påstå, hovednavnet gjorde, da langt flere publikummer havde indfundet sig, og de fire amerikanere i Soundgarden gik på scenen og gav deres første koncert på dansk grund i sytten år.

"Flower" fra 1988-debuten åbnede sikkert showet og blev fulgt hårdt op af "Outshined" fra mesterværket "Badmotorfinger". Det lovede for en god sætliste med masser af højdepunkter fra storhedstiden i starten af 1990'erne, men det skulle hurtigt vise sig, at der var langt fra Soundgarden dengang, og så til hvad kvartetten er anno 2013.

For lidt Badmotorfinger

Pusten forsvandt hurtig ud af Chris Cornell, mens guitarist Kim Thayil og bassist Ben Shepard stod i hver deres side af scenen og snorkede sig gennem koncertens to timer. "Rusty Cage" – andet og sidste nummer fra "Badmotorfinger" – kom nogenlunde med pondus, mens albummets pladecover lyste op på lærredet bag scenen, og amerikanerne blev badet i et energisk rødt lys. Det fungerede ganske godt. Men mere fik publikum så bare ikke fra den udgivelse, som Soundgarden ellers flittigt har spillet numre fra på turnéens øvrige koncerter i Skandinavien. Skuffende.

Uden engagement

Men det kunne næsten også være det samme. Lyden var ikke blevet meget bedre end under Graveyard, og det gjorde, at det flere gange var umådelig svært at skelne Chris Cornells stemme fra en teenagers i overgang. Frontmanden havde virkelig også svært ved at skjule, at han nok havde fortrukket at tilbringe sin mandag aften alle andre steder end på en scene i Danmark. Hvor var engagementet? Og hvor spilleglæden blandt medlemmerne? I hvert fald ikke i Forum.

Først i ekstranummeret "My Wave" kunne man spore et smil mellem Cornell og Thayil, men her havde de for længst fået flere fremmødte til at udvandre fra det rungende og kedsommelige støj. Koncertens fem middelmådige numre fra sidste års "King Animal" understregede også, hvorfor deres gendannelse egentlig virker overflødig.

Støjende afslutning

Kun momentvis løftede sange fra "Superunknown", som "Fell on Black Days" og "4th of July", koncerten op på et niveau, der føltes vedkommende og spillet med passion. "Black Hole Sun" kom derimod i en jammerlig udgave, som den 49-årige Cornell ikke længere har format i stemmen til at fylde ud.

"Beyond the Wheel" fulgte efter det kommercielle super-hit, og her knækkede falsetstemmen total over for sangeren, som bagefter forlod scenen. Thayil og Shepard blev tilbage og lukkede showet af med et infernalsk støjhelvede. Et godt billede på koncerten som helhed. En oplevelse, der ikke efterlod meget begejstring at spore hos publikummet, der slukørede traskede ud i efterårskulden, hvor man da også blev kvikket mere op, end i selskab sammen med de fire ikoner fra Seattle.

 

 


Nyheder, artikler og anmeldelser fra GAFFA