Diverse kunstnere
Dub Rockers Vol. 1

Diverse kunstnere: Dub Rockers Vol. 1

Album / VP Records
Udgivelse D. 26.08.2013
Henrik Bæk

På det seneste har der været flere eksempler på samarbejde mellem et pladeselskab og en modeproducent. Herhjemme så vi det i foråret med Bli'Glad og tøjkæden Quint, og det seneste af slagsen er samarbejdet mellem det amerikanske reggaelabel VP Records og skoproducenten Vans. Samarbejdet er ikke blot unikt i sin samarbejdsform, men det eksperimenterende fortsætter i rillerne, der ligeledes byder på et samarbejde på kryds af såvel landegrænser som musikalske stilarter.

Jamaicanske Capleton lægger veloplagt ud på anti-narkonummeret No Cocaine sammen med Inner Circle og Slighty Stoopid fra USA. Mere af samme skuffe følger på Change og collaborationen Busy Signal (JAM), Natty (UK) og italienske Alborosie, der for nylig optrådte herhjemme på Scandinavia Reggae Festival. Mere eksperimenterende og dubbet bliver det på Ragga Dub, hvor det amerikanske reggae/ska-ensemble Fishbone inviterer rock/punkbandet Bad Brains om bord på en musikalsk hybrid udi dubmusikkens ganja-tåger.

Mere musikalsk ganja kan indhaleres på Eek-A-Mouse udødelige Ganja Smuggling, der på albummet er udsat for californiske The Expendables' rock-outfit. I-Waynes samarbejde med Santa Barbaras Rebelution i Yeti Beats remixede dubunivers på So High lader os blive i hashtågerne, og det kendte instrumentalnummer Java, originalt produceret af Clive Chin, ser nu atter dagens lys som en særlig hyldest til Clives søn, der døde sidste år. I denne udgave sammen med The RBC fra New York. Albummet fusionerer traditionel jamaicansk reggae, ska og dancehall med hovedsagelig amerikanske rocknavne, og resultatet er blevet overbevisende godt og fremstår med stor respekt for den såvel jamaicanske og amerikanske musikarv. Titlen Dub Rockers Vol.1 tyder på, at der kommer flere i rækken, og de skal være velkomne.