Justin Timberlake: The 20/20 Experience Part 2

Justin Timberlake
The 20/20 Experience Part 2

Album / Sony Music
Udgivelse D. 30.09.2013
Sohail Hassan

Timberlake er ude efter verdensherredømmet. Han har slået alle salgsrekorder med sit forrige album, ikke mindst pga. en massiv platform-krydsende reklame-kampagne og medie-dækning. Og med sin faste producer og legekammerat Timbaland smider han nu lige yderligere 75 minutters musik efter de hungrende fans og annoncerer sin verdensturné, der også bringer ham tilbage til Danmark.

Man kunne frygte, at denne lynhurtige opfølger bare indeholder de tiloversblevne numre fra forrige album, men selvom albummet ikke er helt på samme niveau, er det helt sikkert ikke bare fyldnumre. Der er et skift i Timberlakes udtryk mod det mørkere og mere frække, blandt andet med hjælp fra hans mere vovede venner Drake og Jay-Z. Justin har også lige været ind over tre numre på Jay-Z's album, blandt andet Holy Grail.

Første single, den stilfuldt lækre disko-perle Take Back The Night, lovede virkelig godt for albummet. Anden single TKO var mere gammelkendt Timberlake/Timberland-standard-vare, men stadig tilfredstillende. Første halvdel af dette album fortsætter i denne tråd med den superlange MJ- Thriller-inspirerede True Blood med ulve-hyl osv. og albummets næstbedste skæring, det funky åbningsnummer Gimme What I Don't Know (I Want).

Den anden halvdel er i modsætning udelukkende ballader med en noget mere ydmyg og pæn Timberlake. Jeg hælder klart til første halvdel, som efter min mening er Timberlake/Timberland, når de er bedst, og så gør det ikke noget, at groovet får lov at fortsætte i bedste old-school 12-tommer-stil. Hvis man stadig vil have mere af det gode, skal man have fingre i deluxe-udgaven, der supplerer med yderligere to ret interessante numre, Blindness og Electric Lady.