Thomas Thomsen og Ukendt Under Andet Navn: HQ, Aarhus

Thomas Thomsen og Ukendt Under Andet Navn, HQ, Aarhus

Det lille, hyggelige Aarhus-spillested HQ var onsdag aften vært for to singer-songwriter-orienterede koncerter. Først tre kvarters solooptræden med sangeren og guitaristen Thomas Thomsen, dernæst tre andre kvarter med bandet Ukendt Under Andet Navn under ledelse af den tidligere Olesen-Olesen-guitarist og komponist Henrik Olesen, der i de senere år også er sprunget ud som sanger og tekstforfatter.

Thomas Thomsen ****

Thomas Thomsen har en fortid som sanger og sangskriver i det fine, men hedengangne orkester Pluto – der udgav tre album i perioden 2002-2006 – og udsendte sidste år det solide, men oversete soloalbum "Alt Det Jeg Troede, Du Bedst Ku' Li'". Denne aften fik vi både sange fra Pluto-tiden, fra soloalbummet og helt nye numre, der alle understregede Thomsens talenter. Han er en fornem sangskriver med speciale i afdæmpede, poetiske og let melankolske sange, som han fremførte med lys, nænsom, til tider næsten hviskende stemme og nuanceret fingerspil på den akustiske guitar – også selvom han havde enkelte småproblemer med den sine steder ret avancerede fingersætning.

De lyriske tekster rummende mange klare billeder lidt i stil med Jens Unmacks, men var til gengæld dejligt klichéfattige. Bare en omkvædslinje som "Hvem var dine dæmoner?" satte masser af tanker i gang. Forhåbentlig får Thomas Thomsen en dag den succes, han fortjener. På sit fuldt instrumenterede soloalbum er han i øvrigt noget mere poppet, end han var denne aften – i ordets bedste betydning.

Ukendt Under Andet Navn **** (billedet)

Bag det selvironiske alias gemmer sig som nævnt ovenfor sanger og sangskriver Henrik Olesen med en fortid som komponist og guitarist i den fremragende, desværre opløste brødreduo Olesen-Olesen. Den anden bror, Peter H. Olesen, er i disse dage højaktuel med det andet album med sin "nye" duo, De Efterladte, men han spøgte også ved denne koncert, hvor Henrik Olesen nævnte ham gentagne gange. Henrik fremførte nemlig flere gamle Olesen-Olesen-sange, men dog også en stribe af sine egne numre, alt sammen i selskab med Troels Bech (eks-The Poets med flere) på lapsteel og laptop samt bas og Nils Grøndahl (Under Byen) på violin og effektpedaler. Af og til medvirker Solveig Sandnes (Er De Sjældne, eks-Lovebites) også på kor, men hun var ikke med denne aften.

I sammenligning med Olesen-Olesens sanger-sangskriver-univers var flere af Ukendt Under Andet Navns numre mere rockede, sine steder postrock- eller krautrock-inspirerede, med lange, minimalistiske, repetitive og småstøjende instrumentalpassager, hvor Nils Grøndahl skruede godt på pedalerne. Tyskerinspirationen trådte også frem i den udmærkede fortolkning af Kraftwerks "Das Modell" med velskrevet dansk tekst af Peter H. Olesen – en version, der stammer tilbage fra Olesen-Olesen-tiden. Andre numre lagde sig i mere naturlig forlængelse af Olesen-Olesens univers, eksempelvis den smukke ballade "Newton", hvor de klagende toner fra violin og lapsteel flettede sig smukt ind og ud af hinanden. Et andet højdepunkt var den hitpotentielle "Hjertet" med dansable beats fra Troels Bechs computer.

Sættets gamle Olesen-Olesen-numre, "Hologram", "Den Slags Fik Man Tæsk For Dengang I Min By" og "Himlen Er Et Kedeligt Sted", mindede om, at Peter H. Olesen og Henrik Olesen endnu ikke har fået tekst og melodi til at gå op i en helt så tårnhøj enhed i deres respektive nye grupper som i de gamle dage. Mindre kan dog også gøre det, og Henrik Olesen er ud over at være en fortrinlig komponist en udmærket sanger og tekstforfatter, der lader til at have kigget sin bror godt over skulderen, når det handler om at skrive kortfattede tekster med poesi og prægnans. Vokalen er lidt lysere og har ikke helt samme pondus som brormand, men den passer fint til Ukendt Under Samme Navns knap så sort(humoristisk)e tekstunivers.

Ukendt Under Andet Navn har udgivet to ep'er i 2010 og 2012 og arbejder nu på sit debutalbum, der udkommer til næste år. Jeg glæder mig – også over, at én fremragende duo er udspaltet til en delikat duo og en gedigen gruppe. Og det er jo ikke så ringe.

Ukendt Under Andet Navn optræder på Københavns Hovedbibliotek 31. oktober klokken 17