Hymns From Nineveh: Skråen, Aalborg

Hymns From Nineveh, Skråen, Aalborg

Hymns From Nineveh: Skråen, Aalborg

Anmeldt af Kristian Pedersen | GAFFA

Hymns From Nineveh er på få år blevet et af landets mest respekterede og anerkendte livebands. Med flere turnerer rundt om nu tre udgivelser har de desuden oparbejdet en åbenlys rutine og sammenspillethed på scenen, hvilket også kom fint til udtryk torsdag aften på Skråen i Nordkraft. Jonas H. Petersen og bandet måtte slås for at trække et siddende og meget tyst publikum op, og selvom den helt store forløsning udeblev, fik Hymns From Nineveh føjet yderligere nyt til den efterhånden svært ophobede bunke af fortjent ros.

De fem drenge åbner med "A Brief Glimpse Of Smoke", der ligger næstsidst på den nyeste udgivelse, "Visions", hvorfra 11 af aftenens i alt 17 numre er nuppet. En plade, der bryder med den folkede fortid og fremstår markant mere poppet og elektrisk. Samtidig er "Visions" en skive, der hylder albumformatet som en samlet fortælling hen over sine 13 numre. Her får vi hurtigt understreget, at bandet i denne livesammenhæng bryder kronologien fra albummet og også giver plads for tidligere udgivelsers guldkorn.

"A Brief Glimpse Of Smoke" er i den stille afdeling på "Visions", men et smukt bevis for, hvordan den sarte stemme, frontmand Jonas H. Petersen besidder, alligevel hurtigt fylder salen med dominans og absolut ikke fremstår mindre imponerende live. Straks mere rytmisk bliver det med de efterfølgende "I Saw These Things Happening" og "Everything We See Will Turn To Dust", der løsner op – i hvert fald på scenen. For da Jonas efterfølgende byder kortvarigt velkommen, er der i bemærkelsesværdig grad tale om aktion og ingen reaktion. Det tysse publikum lytter og iagttager. Den afdæmpede feedback fastholder indledningsvis drengene på scenen lige lovlig lukkede og ikke med samme vidt åbne arme, som jeg tidligere har oplevet Hymns From Nineveh samme sted.

Vokalharmonier og lange instrumentale passager sidder ellers flot, og Hymns From Nineveh formår tilsyneladende med lethed at flytte sig fra udgivelserne, sætte mere strøm på liveoplevelsen og gøre lytningen mere organisk og levende. Et foreløbigt højdepunkt er "Far Away From Eden", der i første halvdel stinker af Cohen, mens tøjlerne slippes i den tempofyldte og volumiøse sidste halvdel, der summer af mellemøstlige toner. Også den ældre "Daughter of Zion" forløses smukt og enkelt med håndklap og flerstemmigt kor.

Det musikalske overskud og spillelyst synes voksende, og afslutningen af det ordinære sæt kalder på triumf med to publikumstræffere, der tilmed leveres pletfrit.

"Sister Sorrow Song" fra det selvbetitlede debutalbum er et klart bevis for sammenspillet og erfaringen med et sublimt match af mangfoldig orkestrering og klar vokal. Herfra får vi et højdepunkt fra "Visions" i form af "I Saw Ashes Where You Once Lay".

I ekstrasættet er først julehymnen "Anywhere With You" fra "Endurance In Christmas Time" spillet i et mere opskruet tempo end vanligt. Bandet serverer, og publikum modtager "A Kid On The Beach" som det stærkeste bud på et decideret hit, inden vi igen føres ned i tempo og stemning med "I See These Thing Happening", der domineres af dæmpet, akustisk guitar.

Det var en kamp at få vækket et siddende publikum en torsdag aften, men Hymns From Nineveh voksede løbende med opgaven og gav undervejs adskillige glimt af, hvad bandet mestrer, og hvorfor de i flere år både live og på plade bliver rost langt op i himlen. Oplevelsen var så ubetinget fin, men hvis sidste koncert på Skråen var decideret fremragende, blev denne torsdag bare rigtig, rigtig god.

Se flere turnédatoer med Hymns From Nineveh på GAFFA Live