Fat Freddy's Drop: Store Vega, København

Fat Freddy's Drop, Store Vega, København

Anmeldt af Gudrun Hagen | GAFFA

Det var et varmt, pakket og totalt udsolgt Vega, der tog imod det New Zealandske band denne tirsdag aften. De er på turne med deres nye album "Blackbird", men der er nu alligevel blevet plads til en hel del gamle numre på sætlisten, hvilket ikke gjorde festen mindre. Fat Freddy's Drop er om noget et stemningsband, der er kendt for at levere live, og denne aften var ingen undtagelse.

De starter ud med titelnummeret fra det nye album "Blackbird". Reggaerytmer, blæs og hoftevug bliver hurtigt til fællesklap og folkefest, og så er vi i gang. En intro med den lille blæsertrio i front til et tungt, tungt lag af bas og beats, der vækker minder til Scientists dub i både tempo og tyngde, munder ud i "Russia" (også fra det nye album), hvor MC Slave rappende introducerer sig selv med overbevisende flow. "When I say Freddy's, you say Drop," messer han, og det gør vi så – lykkelige for at glemme hverdagen en stund.

Dansabel feststemning

Tempoet går op, og hornsektionen forlader scenen. Keyboardets gentagende insisteren af de samme toner klarer rytmen, og "Clean the House" leveres med Joe Dukies inderlige sangvokal i front – indtil blæserne igen vender tilbage og overtager festen. Dette følges forbilledligt op af monsterhittet "Cay's Crays", der med sine legende loops og blæsernes bastante trut sætter tyk streg under den dansable feststemning.

På dette tidspunkt er Hopepa, den vitale dansesmølf af en basunist, vanen tro i fuld gang med sine æggende moves. Hofterne kører på den lille trinde herre, og ølmaven roterer. Blazeren er røget, og den turkise satinskjorte (!) er nu uden på bukserne, alt imens han kaster sig over en tuba til tonerne af "Roady", der introduceres med Mc Slaves "Fire, Fire", som publikum begejstret råber tilbage mod ham igen og igen. Det samme gør sig gældende med sætningen "Do it for the love of music", hvor de hæse blæs danner punktum for hver gentagelse. Disse mange sing back-krav giver lidt stilstand, men alt er glemt og tilgivet med Jetlag Johnsons bragende guitarsolo, der får lov at vare længe og afslutte nummeret. Helt old school rock 'n' roll er her altså også plads til i dette morads af genreleg. Det er stort.

Hashduften breder sig, og et hav af hænder vajer fra side til side i salen. "Soldier" kommer som en drømmende forløsning. Badet i lilla lys og messende rytme står Joe Dukie og føler det – det gør vi alle.

Blæs og beats

Et intermezzo med en kvindelig gæsteoptræden, undertegnede ikke fangede navnet på, holder fokus lige rigeligt på ska og hiphop. Mikset af beats og blæs er stadig dette bands store force, og som om de selv kun alt for godt ved dette, får den svedige lille hornsektion hver især lov at vise alt, hvad de duer til i tre lækre soloer, som måske nok har lidt for meget rumklang, men ikke desto mindre er temmelig uimodståelige. Det samme gælder vores basunist, der nu er strippet ned til wifebeater og shorts (!). Han er et livsstykke af fest og livsglæde, der klæder bandet gevaldigt.

Vega koger, og som bravurfinale leveres det forførende "Silver & Gold". Basunisten kommer dansende ind som ekstranummer og spiller sprød, sprød mundharmonika. Der jammes til den store guldmedalje – dette band ved tydeligvis ikke, at det bare er tirsdag – og tonerne munder efterhånden over i "Shiverman". Bandet pumper ufortrødent af sted. Der er et inferno af hoppen og dansen til de insisterende beats og decideret virtuositet fra hornsektionen.

Endnu et call out får dem frem igen. De er "playing it safe" med endnu et kæmpe hit. De langstrakte blæs på "The Raft" er et smukt lydbillede at gå ud i natten på. Vi forkæles med et skønt medley af den gamle "Ernie", indtil finalen i "The Raft" leveres, imens hele Vega sidder ned. "You are all that I need" synger Joe Dukie indfølt. Og vi tror ham.

Nivauet for deres live-optræden er højt, og koncerten er så absolut et lækkert tirsdags-treat, der efterlader én feststemt og løftet – også selvom der højst sandsynligt blot er tale om en "average night" for bandet, hvor leveringen af fester som denne er hverdag.

Fat Freddy's Drop spiller på VoxHall i Aarhus 12. oktober. Find billetter via GAFFA Live.