Paul McCartney
New

Paul McCartney: New

Album / Universal Music
Udgivelse D. 14.10.2013
Henrik Friis

Om det er de fire vidt forskellige producere, den genvundne tro på kærligheden, musikalsk sult efter seks års pause siden sidste selvskrevne album - eller en blanding – skal være usagt, men der er noget friskt og overskudsagtigt over Paul McCartneys nye udspil.

Den 71-årige beatle har fået Mark Ronson, Paul Epworth, Ethan Johns og Giles Martin (søn af Beatles-producer George) til at styre knapperne på skift: lydsnedkere, der har nutidsnavne som Amy Winehouse, Adele, Bruno Mars og Kings of Leon på CV'et. Og selv om spredningen også giver ujævnhed og ikke er helt uproblematisk, er den røde tråd til gengæld McCartney.

For midt i de nye finesser står en McCartney, der virker ganske ubesværet i sin sangskrivning denne gang, og som uden at skamme sig også griber tilbage i historien – ikke kun til Wings' uproblematiske pop, men også tiden med The Fab Four:

Det gælder tekstligt i stille, akustiske The Early Years, hvor Kloge-Ågerne omkring Lennon-McCartneys forhold i Liverpool får en over næsen: "Hvor ved I det fra? – det var mig, der var der", siger den sprukne stemme, som giver sangene ekstra valør. Det gælder det smældende Got To Get You Into My Life-inspirerede titel-nummer. Og de to småpsykedeliske perler: Eftertænksomme Appreciate og den vægtløse elskovsopfordring Hosanna, der med vendte bånd m.v. peger direkte tilbage til Revolver, uden at være plagiat.

Er dybden ikke historisk, er musikken til gengæld inspireret, legesyg og smittende – og tåler mange gennemlytninger. Voksen rock og pop – og Maccas bedste i dette årtusinde.