Buika: Live, Viften, Rødovre

Buika, Live, Viften, Rødovre

Buika: Live, Viften, Rødovre

Anmeldt af Torben Holleufer | GAFFA

Concha Buika er en fænomenal sangerinde. Det er noget af et under, ja en lille skandale, at hun ikke er nået ud hinsides kult, når man tænker på at energibundtet af en verdenssangerinde, der voksede op i Barcelona trods alt ikke er helt ung længere. For det er virkeligt helt exceptionelt, som hun præsterer foran et publikum, som på Viften tydeligvis talte en mængde hardcore fans.

Og man forstår den betingelsesløse overgivelse. Buika har afrikanske rødder, og hendes musik er forankret i en kreolsk tradition, hvor der både er mindelser til den Morna-blues fra Cap Verde-øerne, som afdøde Cesaría Evora stod for og en rystende indføring i santería-åndereligion af fineste karat, som den praktiseres på Cuba og i Bahía i Brasilien. Buika har en sommetider nasal og rasende vokal, og hun demonstrerede ved den intime koncert en blottelse af sjælen, som det sjældent ses. Vi følte virkelig, at de orisha-ånder, som vi er nogle, der tror på, og som er Buikas muser, var til stede i rummet i går. Kom og gik, men tog fat og gennemtrængte hende. Det var rent ud besættende.

Dertil kom, at hun i sine to medspillere havde fænomener, der for pianistens vedkommende havde alle de attributter, som vi forventer fra cubansk-orienterede jazzpianister og hos perkussionisten en mand, der både kunne være med til at fremmane trancen på trommer og den cajón, som også var særdeles handy på de numre, hvor Concha Buika tog os tilbage til Spanien og lod os få mindelser af Camarón de la Islas uafrystelige flamenco. For alt var til stede og sangerinden syntes grænseløs i sit udtryk.

Rystende og sine steder fremragende møde i Rødovre.