Austra og Heidi Mortenson: Pumpehuset, København

Austra og Heidi Mortenson, Pumpehuset, København

Anmeldt af Kim Lykke Andersen | GAFFA

Heidi Mortensen ****

Først varmede Heidi Mortensen op med sange fra sin 2012-ep "Mørk". Selvsamme agerede også support for Austra på forrige Europa-tour, og gennem det sidste år har begge parter også sang-flirtet med hinanden. Først var det Austra-trommeslager Maya Postepski, der remixede Mortensens "Dele af Kroppen", siden har danskeren mikset sin version af Austras "Painful Like" fra dette års albumudgivelse "Olympia".

Heidi Mortensens dystre, men samtidig legende sangunivers fungerede også som oplagt valg til at forlænge Austras mørke legerum. Her blev publikum præsenteret for elementer af både dubstep, electronica og avant-pop blandet med Mortensens delikate vokal. Til trods for en fornem og indlevende performance var det det desværre ikke alle, som fra start var kommet for at nyde musikken.

I stedet blev dem, som rent faktisk prøvede at leve sig ind i musikken, forstyrret af snak og summen i krogene. Publikum fra de første rækker var dog med, og til sangen "Et Stykke Mindre" vuggede de hypnotiserende med til det dubsteppende omkvæd, og langsomt spredte hypnosen sig også længere bagud. For dem som lod sig henkaste til Heidi Mortensens opfindsomme lyrik og originale fremtoning, stod talent og fremtidsstorhed klart.

Elektronisk break of dawn

Da klokken havde passeret midnat, trådte den canadiske elektrogruppe Austra så ind på den store scene i et fire personers live-set-up. Her overtog Austra straks rummet med et nu mere anderledes feststemt publikum. Her var der fra start lagt op til fest, hvor Austras 80'er-new wave blev matchet med neonfarver og forstørrede drinksparaplyer hængende ned fra loftet. Elektroballet startede ud med "What We Done?", hvor forsanger Katie Stelmanis lagde ud med en overlegen magtdemonstration af stemmebåndet. Gennem hele koncerten tryllebandt Stelmanis publikum med sin klassisk trænede vokal, som live stod endnu mere klar og tydelig.

Stelmanis' tidligere operabaggrund skår især tydeligt igennem på "The Choke" fra debutalbummet "Feel it Break". Herefter tog koncerten fart indledt af "Painful Like", hvor bandet pumpede derudad i et dansetempo, som for alvor samlede folk i én overstadig ekstase.

Ligesom sidste år til den aarhusianske festival Pop Revo skuffede Austra ej heller i aftes. Sidst bestod Austra af en trio og bød hovedsagelig på sange fra debutalbummet "Feel it Break". Siden da er sangrepertoiret udvidet med albumopfølgeren "Olympia", og herudover er trioen blevet til en kvartet, hvilket udvidede lydbilledet endnu mere til aftenens koncert med mere dybde bestående af elektroniske klangflader, trommer og synthbas. Især trommeslager Maya Postepskis, som også er en del af elektro-goth duoen Thrust, var en helt fantastisk oplevelse. Under koncerten agerede hun som et godt modspil til lydfladen af synths og pulserende technorytmer.

Point of no return

En af publikumsfavoritterne var "Home". Her blev tempoet og scenelyset sat ned for en stund, hvilket dog hurtigt blev erstattet med monotone beats og farverige blinkende paraplyer. Alligevel syntes koncerten nu at falde kortvarigt hen med et par småfejl med mikrofon og timing. Austra kom dog hurtigt tilbage og peakede helt klart med aftenens to sidste sange inden ekstranummeret. Nu var festen for alvor i gang, og med klokkeslættet 00.50 var det på tide at byde fredag velkommen.

Først var det "Lose It", som startede i en downtempo version. Langsomt blev stemningen bygget op omkring Stelmanis' fantastiske falsetter i det uimodståelige iørefaldende melodiøse omkvæd. Dancefestens absolutte point of no return var "Beat and the Pulse", der med sin forførende intro triggede dansestimuli blandt hele salen. Højdepunktet for aftenen udløses også her, da bassisten Dorian Wolf trådte frem med rungende tung gotisk synthbas, som gav sangen en ny ekstra dimension.

Austra leverede derfor en fantastisk koncert, hvor de færreste virkede parate til at gå hjem i seng. I stedet går de nok i dag en hård arbejds- /skoledag i møde, men for en aften som i går er det det hele værd. Eneste negative til koncerten var, at den sluttede alt for hurtigt.