Spids Nøgenhat: Pumpehuset, København

Spids Nøgenhat, Pumpehuset, København

Spids Nøgenhat: Pumpehuset, København

Anmeldt af Peter Lykke Madsen | GAFFA

Arkivfoto

Inden for ganske kort afstand udspillede der sig to helt forskellige musikalske begivenheder lørdag aften i København. I Forum hyldede den danske musikbranche sig selv, og en god kilometers penge derfra spillede et af Danmarks bedste rockbands i Pumpehuset.

Spids Nøgenhat har ellers fået sig et mindre gennembrud med deres andet album, "Kommer Med Fred", som i sidste uge kunne kravle op på 20. pladsen på den danske albumhitliste, og rygterne vil endda vide, at det nemt kunne være blevet til en førsteplads, hvis vinylsalget var talt med. Således er køen da også lang ude foran det udsolgte Pumpehus.

Ligesom på det seneste album åbner Spids Nøgenhat med "Mere Lys", hvilket virker meget passende, da de har indhyllet alle fire vægge samt loftet i Pumpehuset i et imponerende psykedelisk lysshow, hvilket er med til at skabe en ret vellykket helhedsoplevelse. Hvor "Mere Lys" vugger sig snigende frem, så bliver der for alvor åbnet op for guitarerne på den efterfølgende "Lever vi nu?". Det er, som om der for alvor bliver tændt op for publikum nu, og under "Hobittens Flyvetur" afslører en sødlig duft, at det ikke er det eneste, der bliver tændt op for i salen.

Midt i sættet åbner et cover af Tømrerclaus' psych-klassiker "Når Spindelvævene Blomstrer" et virkelig stærkt trekløver, som ydermere først består af det, man vel næsten kan kalde et hit, "Lolland-Falster", en Walden'sk syret sag, som indbyder til fællessang med der herlige åbningslinje, "svinene har slået ring om Staden igen", og derfor er der selvfølgelig ikke andet at gøre end at tage på landet og koge ud, i mere end en forstand. Til sidst får vi Hyldemors "Den Gennemsigtige Mand", en klar livefavorit, som nu også er indspillet på det seneste album. Herefter er det dog, som om bandet falder lidt hen, og det hele bliver lidt for løst – hvis man da overhovedet kan måle en syrerock-koncert på begreber som at være tight og fokuseret. Man bliver heldigvis revet ud af sin døs igen på signatur-nummeret, "Hvad Har Du Taget?", hvor Guf Lorenzen, som en anden shaman, med sit keyboard leder an i en helt udknaldet seance, som stækker sig ud over de 10 minutter.

Spids Nøgenhat lægger ikke meget nyt til det musikalske landskab, men deres virke med at frembringe gamle danske syreklassikere og ikke mindst den ånd, som de opstod af, er også en vigtig mission i sig selv. Stærkest står det nok under en helt forrygende, nærmest frygtindgydende version af Røde Mors' "Lil' Johnnys Mund", som får selv det vildeste Vietnam-flashback til at blegne, vi mangler bare den friske duft af napalm om morgenen. Heldigvis slutter vi ikke ved mareridt-krigs-scenariet, men derimod guitarist Arons fredfyldte "Ud På Landet". Helt i hippie-ånden  kommer Spids Nøgenhat med fred, og alle skal med.