Melissa Horn: Musikhuset Aarhus, Rytmisk Sal

Melissa Horn, Musikhuset Aarhus, Rytmisk Sal

Anmeldt af Morten Ebert Larsen | GAFFA

Se billeder af opvarmningsnavnet Jonas Alaska i GAFFAs gallerisektion

For et par år siden havde jeg indløst til Melissa Horns koncert i Aarhus' musikalske tempel, men blev desværre forhindret, og billetten gik faktisk til spilde. Jeg har siden dengang ventet i spænding på en ny mulighed for at høre hende, jeg mener er en af Sveriges største kvindelige sangskrivere – nogensinde. Melissa Horn er nærmest grænseløst populær i hjemlandet og spiller for eksempel i næste uge tre koncerter på hjemmebanen i Stockholm. Ekstrakoncerter er nærmest blevet et must på den nuværende rundtur i Skandinavien – i hvert fald i Sverige. Lidt anderledes ser det desværre ud i Danmark, hvor det ikke helt virker til, at det danske publikum har fået øjnene op for det svenske stjerneskud. Alligevel var det glædeligt at konstatere, at Horn og band faktisk stort set havde solgt ud til den sidste af tre koncerter i Danmark, og de lidt mere end 400 fremmødte fik en formidabel aften med nordisk musik.

Stjernestunden blev indledt med den dramatisk opbyggede "Natten På Hotellet" fra Horns just udkomne album "Om Du Vill Vara Med Mig". Kun med klaver og den mere end almindeligt kønne Melissa Horn på sang blev det svenske bal åbnet. Den nedbarberede åbning var funklende i dens nøgenhed, og midt i sangen entrerede resten af Horns mandlige kammerater så koncerten.

Kvalitet

Koncerten balancerede i alle 100 minutter på en masse grænser mellem ballader og viser, og der var også plads til de lidt mere opkvikkende popsange. Lige meget om det var det ene eller det andet, kunne kvalitetskontrollen kun erklære sig hundrede procent tilfreds. Melissa Horn vekslede en del mellem at spille på en af sine mange akustiske guitarer, og i balladerne stillede hun dem så fra sig og gav os så hele sin sjæl i de svensksprogede sangforedrag. Stemmen har alle dage været et af Horns stærkeste våben, og den enorme, kraftfulde røst var en fryd for øret.

Melissa Horns to guitarister, Ola Gustafsson og Anders Petersson spillede begge store hovedroller, og deres signaturer prægede mange af aftenenes musikalske afleveringer. En up-tempo "Jag Vet" brød det lidt tunge lydbillede, og en duet med opvarmingsnavnet Jonas Alaska i "Om Du Letar Efter Nån" tog også kegler. I det hele taget tog publikum imod Horns musik og små anekdoter med stor kyshånd. Efter besøget af Alaska konstaterede forsangeren med et glimt i øjet, at nu var det vist tid til noget egentid. Her fik vi så "Säg Att Du Behöver Mig" med Horn splitternøgen på scenen, altså musikalsk og et finpudset fingerspil, som var lige så nænsomt, som hun fremstod.

Aftenen havde så mange forskellige aspekter, at det aldrig blev ensformigt, og vi fik en lille hit-parade at gå hjem på med "New York", country-baskeren "Jag Kan Inte Skilja På" og ikke mindst duetten mellem Horn og sidemanden Anders Petersson i et perfekt punktum med "Som Jag Hade Dig Förut". Stående ovationer fra hele salen og fem stjerner herfra. Simpelthen underbart.