Sumie
Sumie

Sumie: Sumie

Album / Bella Union
Udgivelse D. 02.12.2013
Rune Schlosser

Enkelhed frem for alt, det må være svenske Sandra Sumie Naganos motto på hendes selvbetitlede debutalbum, Sumie. Sumie, som hun blot kalder sig, er i familie med Little Dragon-forsangerinde Yukimi, og der er bestemt ligheder at spore hos debutanten.

Hvor nogle sangskrivere læsser på deres produktioner, så piller Sumie alt overflødigt af. På langt det meste af den meget afdæmpede debutudgivelse er vi i selskab med Sumies klare stemme og hendes meget enkle akkompagnement fra hendes guitar. Svenskerens intime kompositioner er svøbt i et utrolig smagfuldt tæppe af en let nubret overflade, hvor der er ujævnheder i overfladen, men stadig så skarp en vokal, at man kan skære sig på den. Ikke desto mindre fryser den på langt størstedelen af pladen lytteren fast med sine små variationer i endestroferne, mens den lyriske tilgang indimellem bliver overskygget af selve lydbilledet, som er formidabelt.

Mens Naganos stemme momentvis sitrer, som var hun udenfor i sneen, besidder pladen alligevel en varme og en organisk lyd velafstemt i Nils Frahms studie med producer Dustin O'Halloran. Hør for eksempel de simple guitarfigurer i Speed Into med et lyrisk højdepunkt: "You say that I am amazing, yet you don't know what I do / You fold my words to hold them, until they sound like you / Please take my shoes and walk them, you need to wear them soon / Slowly / Slowly I Speed Into You". En stærk kontrast.

Eva Cassidy ville kigge ned på Sumie med et varmt smil og et anerkendende nik, for selvom det simplistiske i et enkelt nummer eller to trænger sig en kende for meget på, så er Sumie en smuk plade, der vil kunne bløde en smule op for enhver kynisme i denne kolde tid.