Run The Jewels/Killer Mike og El-P: Lille Vega, København

Run The Jewels/Killer Mike og El-P, Lille Vega, København

Anmeldt af Peter T. Aagaard | GAFFA

New Yorkeren El-P og Atlanta-rapperen Killer Mike er ikke et umage par. De er perfekte partnere, der formår at bringe det bedste frem i parforholdet.

Vi stiftede første gang bekendtskab med konstellationen, da backpacker-kultlederen El-P producerede albummet "R.A.P." for Killer Mike. Her fik han rapperen, der nok var kendt som en habil bifigur på Atlantas hiphop-scene, hvor det var blevet til et par Outkast-features, til at fremstå som en tidsindstillet bombe af kompromisløs rap, der bare havde ventet på at eksplodere i fjæset på et større publikum. Med sommerens selvbetitlede gratisalbum "Run The Jewels" gik makkerparret tilbage til deres fælles kærlighed for firsernes aggressive, funky og politiske hiphop.

Lille Vega er behørigt pakket til koncerten. Det er cirka et halvt år siden, Killer Mike spillede her første gang, og cirka 15 år siden, El-P spillede her med Company Flow til Turntable Technics. Alligevel bliver de modtaget, uden at den hiphop-nostalgi, der oser fra Run The Jewels, får lov at overskygge, at der er noget ekstremt nutidigt og relevant over den samfundsrevsende duo, i en tid hvor verdenssituationen mildest talt har brug for at blive endevendt.

Spilleglæde og guldkæde

Da de to entrerer scenen med og begiver sig ud i titelnummeret og derefter den eminente "Banana Clipper", er det med oceaner af overskud og brede smil på læberne. Det er ingen overraskelse fra Killer Mikes side. Han er en underholder af Guds nåde, men for hans rødhårede makker har det været en længere rejse at finde ro på scenen. Det er sjovt at tænke på, at det er den samme El-P, som engang på Roskilde Festival vandrede arrogant rundt og nægtede at tage sin fly-sovemaske af, med mindre publikum hujede højt nok. For i aften udstråler han rent overskud.

Særligt, da han skal introducerer "36" Chain", hvor Run The Jewels gør sig lystige over rappens fascination af tonstunge guldkæder, er han i sit es. Før nummeret starter, udpeger han en gulddreng i publikum og messer: "Make some noise for the guy with the 36" chain. It's a rap thing! You're a god amongst men, sir. But that's not saying much about God these days." Efter den tragikomiske bemærkning hiver de ungersvenden på scenen og lader ham rocke med, dog efter han kærligt, men behørigt er gennet i baggrunden.

Kolde killers, humor og historier

Herefter begiver parret sig ud i en demonstration af hvor stærkt materialet fra "Run The Jewels" er. Her er ingen medley eller svinkeærinder. Vi får numrene i deres fulde, kompromisløse versioner, og bedst som man tror, det ikke kan blive bedre, krydrer de showet med den hjerteskærende "Tougher Colder Killer" fra El-P's soloalbum "Cancer 4 Cure". El-P har produceret stort set alt, vi hører, og selvom det er et energisk og også humoristisk show, er der en gennemgående følelse af angst og aggression i musikken, der bliver fremført.

Run The Jewels-afdelingen afsluttes af "A Christmas Fucking Miracle", der er duoens bud på en ultraklassisk hiphop-historie. Nummeret minder om, hvor savnet storytelling er i rap, og var koncerten slut her, tror jeg ikke, gutterne havde fået en eneste klage.

Blod, sved og dræberfly

Heldigvis bliver de klappet tilbage på scenen og får lejlighed til at levere en stribe solonumre. Killer Mike, der sveddryppende har smidt sin sweatshirt, lægger ud med "Big Beast" med den uforglemmelige afslutning: "I don't make dance music, this is R.A.P. / Opposite of the sucker shit they play on T.V" hvorefter El-P begiver sig ud i "The Full Retard" og en fantastisk a cappella-version af Company Flows "Patriotism". Den lægger perfekt op til "Drones Over Bklyn", hvor man næsten mærker de pilotløse dræberfly sværme om ørerne.

At haglgeværet fra Sydstaterne og laserblasteren fra New York er to alen af et stykke viser Killer Mike med sit sidste nummer, "Reagan", hvor han bevæger sig ned i et begejstret publikum og over El-Productos produktion beskriver præsident Reagans regime og ender med at sammenligne det med Obamas politik. Så kan man vist ikke forlange bedre historieundervisning på onsdag aften.

Komprimeret koncert

Med Run The Jewels fik vi en gigantisk energiudladning. Skulle man hælde malurt i bægret, virkede Killer Mikes stemme en smule turné-hærget i forhold til hans seneste besøg, hvor han sin størrelse til trods har leveret problemfrit. Vi fik heller ikke ligefrem en overdosis af rappernes solomateriale, for det var ikke et maratonshow, og det var der heller ikke brug for. Dette var en komprimeret version af, hvad der får El-P og Killer Mike til at fungere sammen. De bringer det bedste frem i hinanden, mens de flower, griner og sveder som svin. Men det var ikke perler for svin. Det var juveler for svineheldige hiphoppere.