They Might Be Giants : Rolling Stone Weekender, Weissenhäuser Strand, Tyskland

They Might Be Giants , Rolling Stone Weekender, Weissenhäuser Strand, Tyskland

Anmeldt af Peter Lykke Madsen | GAFFA

I en gammel balsal, med alt for lavt til loftet, trækker det legendariske They Might Be Giants-band fulde huse, med høje temperaturer til følge. Da der heller ikke er sparet på volumen på bandet, bliver det lidt af en overvældende oplevelse, da bandet rykker publikummet igennem en sand "hit-parade", hvis man kan tale om det for et så relativt obskurt band som They Might Be Giants.

Salen er dog godt fyldt op med fans, som tager godt imod kult-klassikere som "Birdhouse In Your Soul", "Doctor Worm" og en halv-skør version af "Istanbul (Not Constantinople)".

En They Might Be Giants-koncert er en særlig størrelse, med et væld af guitarister og skiftende instrumenter, der underbygger et virvar af sange, som spænder imellem alt lige fra den klassiske kærlighedssang til fortællinger om "The Mesotamians", en ældgammelt band, som til trods for stor tour-virksomhed i en oldtids-civilisation stadig er helt ukendte.

Det giver et ekstra krydderi af weird, at They Might Be Giants spiller i en festsal fra 60'erne på et feriecenter ved Østersøen, og man synes ligesom, det er noget af et scoop, at festivalen har været i stand til at hive det amerikanske band hertil.

I midten af sættet får vi et medley af en 10-15 sange af 20 sekunders varighed, i en lang række forskellige genrer. Det går på en hårfin grænse imellem at være sjovt og så bare at være mærkeligt, men de to John'er (de har før introduceret sig selv som The Johns, i aften kalder de sig selv Dinosaur Sr, med henvisning til støjrockbandet, som spiller i teltet ved siden af) kommer heldigvis tilbage på sporet med en slagkraftig version af "New York City".

At de har et nyt album ude, er ikke noget, vi hører meget til, og det bliver kun til et par numre fra "Nanobots", som ellers er et rigtig fint album. Til gengæld bliver alle klassikerne fundet frem, hvilket passer salen særdeles godt, så godt at They Might Be Giants får lov til at spille hele tre ekstranumre, selvom deres tid for længst er gået.