Allan Olsen: D'damer & Allan Olsen - Live

Allan Olsen
D'damer & Allan Olsen - Live

Album / Zoobaba
Udgivelse D. 12.12.2013
Michael Jose Gonzalez

I kølvandet på Allan Olsens to veloverståede novemberkoncerter med d'damer i henholdsvis Aarhus og København udgives nu et udpluk af nogle af seancernes højdepunkter til glæde for dem, der ikke kunne være med – og dem, der har lyst til at genopleve de mange store stunder. Således har alle nu muligheden for at høre, hvordan det lyder, når gæve – og ikke mindst modige – kvindfolk tager perler fra Olsens sangskat under kærlig behandling. Og tak for det.

For allerede fra Annika Aakjærs blændende og gåsehudsfremkaldende fortolkning af En Stille Glød I Mørket er barren sat. Højt. Og det er en række stærke og personlige fortolkninger førnævnte frøken Aakjær, Marie Bergman, Randi Laubek, Maria Timm og Dorthe Gerlach leverer med Olsens afsindigt velspillende band i ryggen.

Hver især tilfører pigerne noget unikt til de valgte sange, om det så er Timms punkede energi, Gerlachs Nashville-inspirerede twang i vokalen, Bergmans højstemte patos (og svenske accent), Aakjærs sjælfulde stemme og indlevelse eller Laubeks listige og tyste omgang med materialet. Og deres fælles a cappella-version af Lille Gråspurv er et udstyrsstykke af rang.

På fire sange (plus to "hemmelige" bonus-numre) taget fra Olsens egen halvdel af koncerterne kommer sangenes ophavsmand ind og viser, hvor skabet skal stå, og hvad det er, netop han kan. Anekdoter og morsomme kommentarer, som man kunne forvente af en Olsen-liveplade, er skåret væk (bortset fra et lille forklarende intermezzo i "ekstranummeret" Swer'je), og det giver en fastholdt fokus på sangene, som klæder udgivelsen, der i øvrigt er præget af en vellyd, der viser, at albummet ikke er optaget hvor som helst.

En stærk udgivelse og fremragende musikalsk opsamling på et år, hvor Olsen virkelig har gjort væsen af sig. Tilbage er der blot at håbe, at der kunne være overskydende optagelser tilbage til en "Volume 2".