Justin Bieber
Journals

Justin Bieber: Journals

Album / The Island Def Jam Music Group
Udgivelse D. 23.12.2013
Michael Jose Gonzalez

Der har været megen polemik omkring ungersvenden Bieber i den seneste tid. Har han trukket sig tilbage? Har han ikke? Sikkert er det i hvert fald, at han har sendt en samling nye sange på gaden i form af Journals, der ikke ligefrem har lidt under den megen omtale, udmeldelsen om tilbagetrækningen har medført. Albummet samler op på de numre, Bieber har udgivet hver mandag i ti uger siden oktober plus endnu fem hidtil uudgivne sange.

Det er tydeligt, at Bieber ligesom kollegaen Miley Cyrus forståeligt nok nu jager et noget ældre image, hvilket samarbejder med folk som R. Kelly, Lil Wayne og Big Sean da også vidner om. Og overordnet set er Journals da også det bedste album til dato fra Biebers hånd – uden at det dog nødvendigvis er det store kvalitetsstempel.

Der er mere substans end vanligt i flere af sangene, der for de flestes vedkommende dog er kørt en gang eller to for meget gennem studiesovsen, og flødefaktoren i Biebers let genkendelige vokal er så tyk, at Arla kunne anlægge en pipeline. Ellers er der nogle ikke helt uinteressante detaljer på spil i hjørnerne af (over)produktionen, hvor "less" i Bieber-land bestemt ikke er "more".

Ellers har unge Bieber som nævnt oppet sig på sangskrivningsfronten, og der er således gode chancer for, at andre end familiens yngste ville kunne finde fornøjelse i Journals. Det er habilt håndværk hele vejen igennem, og selvom de blodfattige stunder er i overtal, viser numre som Memphis, What's Hatnin' og Backpack gode takter, og såfremt knægten ikke gør alvor af førtidspensioneringen, kunne der være gode ting i vente på fremtidige udgivelser fra Biebers hånd, hvis tendensen fortsætter. Hvem ved, det er vel aldrig for sent at blive belieber?