The Beatles: The Bootleg Recordings 1963

The Beatles
The Bootleg Recordings 1963

Download / Universal
Udgivelse D. 22.12.2013
Henrik Friis

I ly af den allerstørste julestress, og til pæn overraskelse for de fleste - også Universals danske afdeling - har 59 "bootleg"-optagelser med The Beatles set dagens lys. Uden så meget som en pressemeddelelse eller anden virak. Blot en måned efter den anden runde BBC-optagelser On Air. Og i skrivende stund kun via iTunes.

Mens der pt. stadig gisnes om grunden - den mest fremførte er et efter sigende et nyt EU-regulativ, som sikrer rettigheder til indspillet musik i 70 år, hvis det er udgivet senest 50 år efter optagelserne - så er der heller ikke tvivl om, at vi nu har gravet så dybt ned i arkiverne, at det udelukkende er de store fans, der bør hænge på.

Som titlen antyder er alle optagelser fra 1963. De første 14 fra studiet med George Martin i perioden omkring Please, Please Me. De efterfølgende 43 numre er yderligere optagelser fra the Fab Fours mange optagelser for BBC. De to sidste demo-indspilninger. Og det er KUN sidstnævnte, der er uudgivne i Beatles-sammenhæng: Begge sange af John Lennon og givet til henholdsvis Billy J. Kramer (popsangen Bad To Me) og The Fourmost (pianoballaden I'm In Love) - her for første gang revet ud af pirat-udgivernes vold. Men selv om begge sange smager af mere, er og bliver det minut-korte demo-skitser med dertil hørende store lydsvagheder.

Studieoptagelserne er alternative takes og enkelt-spor i fra datidens optagemuligheder i mono - her sat sammen til yderst rustikke stereo-spor. I flere af numrene stoppes optagelserne brat, og efter småskænderi eller kontrolrumssnak sætter de fire atter fokus på det, de kan: Effektivt afleveret pop- og rock-musik. Bl.a. en noget mere rock-andægtig udgave af One After 909 end seks år efter på Let It Be, og super-kor i From Me To You. Eller fremragende Lennon-sang i en helt rå u-dubbed udgave af Money. MEN også musik med hørbare bøffer.

Det med bøfferne gælder også i flere af BBC-optagelserne, hvor denne bootleg-udgivelse understreger, at cremen blev serveret på de første to (glimrende) dobbelt-cd'er (ud over at sangene nu udelukkende fremstår som dubletter fra de tidligere udgivelser - endda flere af slagsen denne gang):

Et let kikset kor her, en hakkende leadguitar der, en overfremhævet rytmeguitar, en overproduceret bas og andre skæv-producerede stunder, passager med mudrede/krøller bånd. Osv. Langt fra hele tiden. For som hovedregel kører BBC-optagelserne efter den formel, der gav gruppen ry af at være et fremragende live-orkester på den tid. Og som Beatles-fan kan man kan kun svømme hen over George Harrisons superguitar i 'Till There Was You,  McCartneys rock-vokal i Hippy Hippy Shake, det fremragende kor i A taste Of Honey, osv.

Men: Alligevel indeholder såvel BBC-optagelserne og udgivelsen som helhed de største ridser i den ellers perfekte Beatles-lak, man har hidtil har hørt. Ni kvarters Beatles-musik mest for samlere.