Band Of Horses
Acoustic At The Ryman

Band Of Horses: Acoustic At The Ryman

Album / Sony Music
Udgivelse D. 10.02.2014
Rune Schlosser

Det er nu omkring halvandet år siden, vi senest hørte noget fra den amerikanske folkrock-gruppe Band of Horses, som netop står klar med den akustiske plade, Acoustic At The Ryman. Pladen er indspillet i april 2013 over to aftener på spillestedet Ryman Auditorium i Nashville, hvor gruppen har barberet lyden ned til et mere skrabet set-up.

Det er blevet en kende mere minimalt i udtrykket, sangene er skåret mere ind til benet, og især vokalharmonierne står meget klart frem. Når det så er sagt, så er der ikke meget nyt under solen. Der er nemlig blevet gravet flittigt i Band of Horses' bagkatalog, hvor mange af favoritterne er blevet hevet frem fra både debuten fra 2006, Cease To Begin (2007), Infinite Arms (2010)og den seneste Mirage Rock (2012).

Det er sjældent en dårlig oplevelse at (gen)høre numre som Detlef Schrempf akustisk med en utrolig sparsom orkestrering, klaver, stryg og Benjamin Bridwells sitrende intense vokal med mere. Også No One's Gonna Love You står knivskarpt og intimt, hvor det lyder som en Bridwell solo. Og på trods af fine vokalharmonier bliver Marry Song måske også lidt for letkøbt, ligesom Factory også bliver en kende flad - sangene er gode, der er bare ikke ikke de store overraskelser, og pladen fremstår helt ærligt en smule overflødig.

Band of Horses' sange er stærke i sig selv, og derfor er de nedbarberede versioner også nogle naturlige solide sager. Som udgivelse er dette dog mere for eksisterende fans, end det er et sted, hvor vi for alvor bliver beriget med nye musikalske a-ha-oplevelser. Og vi må se frem mod gruppens næste eskapader med spænding.