Diverse kunstnere: Aarhus Sangskriver Værksteds prisuddeling, Gyngen, Aarhus

Diverse kunstnere, Aarhus Sangskriver Værksteds prisuddeling, Gyngen, Aarhus

Foreningen Aarhus Sangskriver Værksted har siden 1998 fungeret som et forum, hvor lokale sangskrivere har mødtes og givet hinanden efterkritik på deres sange, både tekstligt og musikalsk. Foreningens medlemmer har desuden givet månedlige koncerter på det aarhusianske spillested Gyngen, og her har publikum kunnet overvære udviklingen af foreningen og dens medlemmer. Medlemmer, der som regel skriver sange med udgangspunkt i den akustiske guitar.

Mange af foreningens medlemmer er forblevet i kategorien talentfulde amatører, men Aarhus Sangskriver Værksted har dog – eller har haft – medlemmer, der har markeret sig mere professionelt, blandt andre Randi Gustafsson (Ladylion, eks-Kiona), Amalie Riis, Annemarie Zimakoff og ikke mindst Annika Aakjær. Gruppen Sonja Hald, der for nylig er spillet adskillige gange på P6 Beat, har ligeledes flere medlemmer i Aarhus Sangskriver Værksted.

Aarhus Sangskriver Værksted har de senere år afholdt et årligt prisshow, hvor den såkaldte vandreguitar bliver uddelt til en særlig talentfuld sangskriver. Dette prisshow fandt sted onsdag aften på et næsten fyldt Gyngen. Her skulle der også uddeles priser for bedste co-write – altså sang skrevet i fællesskab mellem to sangskrivere – bedste single-write samt en ærespris.

Som prisshow var aftenen lige så skrabet som Aarhus Sangskriver Værksteds månedlige arrangementer. Bortset fra kuverter med afrivningssnor var der ingen form for glitter eller glamour, men stemningen var hyggelig, da vært Svend Seegert lagde ud med en lejlighedssang, hvor aftenens sponsor, guitarbutikken Akustikken blev behørigt nævnt, og "boogie-woogie" finurligt rimede på "bouzouki".

Herpå gik Seegert i gang med at uddele de forskellige priser, valgt af Aarhus Sangskriver Værksteds bestyrelse efter indstillinger fra medlemmerne. Prisen for bedste co-write gik til sangeren Carl Møller og guitaristen Søren Lyhne for deres sang "Danmark, Kold Og Ensom", som de herpå fremførte i selskab med en bassist og en cajón-spiller. Trods titlen var der ikke tale om et samfundskritisk sang, men derimod et melankolsk nummer om ulykkelig kærlighed. Med prisen fulgte et diplom og en halv dags studietid i Aarhus Lydstudie, hvor alt fra lokale sangskrivere til navne som Nephew og Spleen United har indspillet.

Prisen for bedste single-write gik til svenske Viktora Lundberg og hendes "This is the End", en vemodig sang om at sige farvel. Lundberg imponerede med elegant fingerspil og en smuk og længselsfuld vokal. Hende kommer vi forhåbentlig til at høre mere til.

Æresprisen gik til de to stiftere af Aarhus Sangskriver Værksted, Michael Hamilton (billedet) og Jørgen A. Leth, der modtog et gavekort til Akustikken og en flaske spiritus. De takkede med en længere tale om foreningens historie – der går længere tilbage end de senere års danske singer-songwriter-bølge – og et par numre hver især, Leth på engelsk og Hamilton på dansk. Hamilton fremførte blandt andet et helt nyt, næsten flamenco-orienteret nummer, "De Mørke Fyrsters Spil", inspireret af indskrænkningerne i Folketingets nyligt vedtagne offentlighedslov og viste, at han er en skarp, samfundssatirisk sangskriver. Hans efterfølgende nummer, "Da Strømmen Gik" præsenterede ham omvendt fra en mere følsom og samtidig underfundig side. Endnu et af aftenens højdepunkter.

Nørdet intermezzo

Efter pausen fik vi et mindre foredrag fra Akustikkens leder Ole A. Thomsen om guitarbygning, og det blev hurtigt meget nørdet selv for det dedikerede publikum. Herefter hørte vi et par numre fra nogle af de tidligere indehavere af vandreguitaren, Dietmar Berkner og Kristian Mikkelsen. Berkner fremførte to melankolske, folk'ede sange, først én på dansk, så én på engelsk, tilsat nydeligt og ikke helt enkelt fingerspil, der fik mig til at tænke på den afdøde skotske folk-legende Bert Jansch. Kristian Mikkelsen havde medbragt både bassist og Svend Seegert på klaver og gav med sin lyse stemme et par mere poppede og samtidig småjazzede sange, hvor især "Jeg Vil Så Gerne" lød som et potentielt hit. Absolut en lovende sangskriver.

Endelig var det så blevet tid til at uddele vandreguitaren, en Martin D16-GT , som med årene havde fået en del skrammer og patina, helt som det sig hør og bør. Prisen gik til Klara Molitva, som fik prisen for at udvise stor dedikation, besidde kreativ energi og have vilje til at udvide sit univers. Molitva takkede med tre eftertænksomme sange, to på dansk og én på – ganske atypisk i dette selskab – tysk. Især den tyske sang, "Gehen, Gehen, Gehen", var velskrevet, selvom en kvinde, der synger på tysk og fingerspiller akustisk guitar ikke kan undgå at få mig til at tænke på Nicoles melodi grand prix-vinder "Ein bisschen Frieden" fra 1982 – men det kan Klara Molitva selvfølgelig ikke gøre for. Hun har også masser af potentiale.

Hermed var årets priser uddelt, og Klara Molitva skal nu i gang med at skrive sange på sin vandreguitar i det næste år. En absolut fornøjelig aften, der understregede, at sangskrivningen lever og har det godt i Aarhus, og at især Viktora Lundberg, Kristian Mikkelsen og Klara Molitva er navne, man bør holde øje med. Og da Aarhus Sangskriver Værksted som nævnt har eksisteret siden 1998, er det overflødigt at nævne, at det er kommet for at blive.