Diverse kunstnere (Bob Weir, Phil Lesh, etc.)
Move Me Brightly: Celebrating Jerry Garcia's 70th Birthday

Diverse kunstnere (Bob Weir, Phil Lesh, etc.): Move Me Brightly: Celebrating Jerry Garcia's 70th Bir

DVD / Eagle Vision
Udgivelse D. 10.01.2014
Torben Holleufer

Tag ikke fejl. Det er ikke resterne af The Grateful Dead, der er samlet her. Bassist Phil Lesh er lige kort med i starten. Og Bill Kreutzman er med i interviews, hvilket også havde været mærkeligt andet, for det er trods alt Dead-trommeslagerens søn Justin, der er instruktør. Til gengæld er det rytmeguitarist Bob Weir med udløberen af hans bands Ratdog og Furthur og så en mængde af den nye garde, og det er her, at det for alvor bliver spændende.

Materialet ligger omkring midt-1970'erne og ind i firserne, hvor plader som Blues For Allah, Terrapin Station og Shakedown Street definerede en ny og laidback stil, som var mere funky og melodisk end de psykedeliske udladninger fra tresserne. Og selv om Weir som sanger aldrig har været min kop potchai, så får han altså ypperligt selskab, ikke mindst af den glimrende Jim Lauderdale. Og så står der altså en spændende række følsomme guitarister klar til at leve op til Jerry Garcias helt egen, sydstatsinspirerede måde at spille på. Så som koncerten kommer i gang, bliver det stedse mere spændende, og på numre som Terrapin Station og Franklin's Tower er vi pænt oppe i Jerrys himmel. Der svæver det hele.

Dertil kommer de inside-interviews, som kun et familiemedlem kunne have fået. Carolyn "Mountain Girl" Garcia og børnene – men ikke enken, Deborah Koons – og Ken Keseys datter. Jorma Kaukonen, Carlos Santana og mange andre fra San Francisco-scenen. Kun en er fraværende: Jerry Garcia. Han fik 53 år på jorden. Men at skønne på de forsamlede til festen, er han her endnu.

Ret fed film, der kan anbefales andre end Dead Heads.