George Thorogood & The Destroyers: Live at Montreaux 2013

George Thorogood & The Destroyers
Live at Montreaux 2013

DVD / Eagle Rock Entertainment
Udgivelse D. 10.01.2014
Torben Holleufer

Lige siden den første single med George Thorogood & The Destroyers landede hjemme hos min lillebror og mig har guitarfænomenet fra Delaware haft en speciel plads i mit hjerte. Det ry bekræfter han sådan set fortsat på denne koncertoptagelse fra sidste år. Han spiller stadig den samme boogie, og han er stadig Bad To The Bone, eller i hvert fald noget, der ligner. Bandet har jo den der unikke puls, hvor den præcise bas og trommeslagerens hihat danner den sumpede undergrund, og så trækkes der ellers på alt fra blues- og rock'n'roll-giganter som Elmore James og Bo Diddley til hawaiislideguitar af fineste aftapning. Vel at mærke kørt af med 100 kilometer i timen.

Sådan var det i starten, og det mindes vi om på numre som Hank Williams-nummeret Moving On Over, som startede det hele og med hilsner tilbage til både Diddley og Ronnie Hawkins på Who Do You Love. Det er en traditionalist for fuld udblæsning, vi har med at gøre her, men Thorogood har fortsat sin helt egen charme, og så er jeg altså ret vild med hans countryinspirede fingerpicking på Gibson-spaden. Både når han spiller traditionel boogie i almindelig stemning, og når han stemmer i et greb og så går amok med slide og de twangede ting. Det er fortsat noget han mestrer. Dertil kommer, at hans faste med-guitarist de seneste snart mange år, Jim Suhler, er en klassisk rockguitarist, og får leveret nogle soli, der adskiller sig forfriskende fra mesteren selv.

Fans vil blive lykkelige. Og nye lyttere kan overveje, om det måske var en idé at møde op, næste gang fænomenet spiller op til dans i nabolaget.