L.O.C.
Sakrilegium

L.O.C.: Sakrilegium

CD / SGMD
Udgivelse D. 30.01.2014
Maria Therese Seefeldt Stæhr

L.O.C. er den type kunstner, der formår at udvikle og forandre uden at gå på kompromis med hverken stil eller integritet. Med Sakrilegium får lytteren lov at opleve endnu en side af L.O.C. – han er bestemt ikke mindre potent end tidligere, og samtidig virker han mere naturlig end nogensinde.

Albummet lægger ud med V.S.S.B. Stille, mystisk klaver. Så kommer vokalen bragende – powerfuld, selvsikker, kontrolleret. Musikken vokser, rockede elementer får plads foran den minimalistiske baggrund. Det veksler konstant, det er kraftfuldt, energisk, tungt og let. Og sådan fortsætter fortællingerne gennem albummets 13 skæringer. Der er en afbalanceret vekselvirkning mellem det elektroniske, organiske, minimalistiske og voldsomme. Ord og musik er flettet sammen, så historien ikke kun ligger i ordene – det er tydeligt, at det har haft en god effekt, at L.O.C. og produceren Es har været i "arbejds-eksil" i Bangkok under arbejdet med dette album.

Men ét er samspillet mellem musik og vokal – noget andet er vokalen alene, og her er der også sket noget. Det er, som om L.O.C. lyder anderledes, end den har gjort tidligere. Der er en ny og mere intens historiefortæller i hans lyd – uanset om det handler om at kigge indad eller tage et kritisk blik på os selv og verden omkring os – og den er rigtig interessant. På flere punkter skiller dette album sig ud som et af rapperens bedste. Det er ikke alle 13 numre, der er lige fantastiske, og albummet som helhed er hverken det tungeste, mørkeste eller mest fandenivoldske. Men det er måske det mest intense og nærværende.