Mikael Simpson
Overspring (Samlet)

Mikael Simpson: Overspring (Samlet)

Download / Sølvstorm
Udgivelse D. 10.01.2014
Ole Rosenstand Svidt

I bedste Beyoncé-stil har Mikael Simpson lige pludselig udgivet et nyt album ud af det blå, eller blaa med Simpsons skrivemåde. I tilfældet Simpson er der dog tale om en slags lagersalg af sange, han efter eget udsagn ikke helt ved, hvad han skal gøre med. Overspring (Samlet) fungerer dog fint som et fuldgyldigt Simpson-album, der ligger i klar forlængelse af mandens tidligere værker.

Simpsons vemodige stemme fremfører kortfattede tekster om mellemmenneskelige relationer og livet om natten i et halvelektronisk, temmelig minimalistisk univers badet i blå toner. Et udtryk, hvor pumpende el-bas og loopede trommer umærkeligt glider over i metallisk synth-bas og trommemaskiner. Af og til tilsat en underspillet humor, som når Simpson på Nu Skal Jeg Sige, At Jeg Elsker Dig synger "De har været inde paa det før / intet kan slaa os omkuld / undtagen mig, der er pissefuld". Enkelt, men effektivt.

Sine steder er Overspring (Samlet) dog for skitsepræget. Solveig Sandnes fra Er De Sjældne? og hedengangne Lovebites gæsteoptræder på Hold Om Mig, men hvor jeg havde håbet på en duet, får vi bare luftig nynnesang. Andre gange, eksempelvis på Endnu Et Sus, mumler Simpson for meget i skægget, ofte tilsat rumklang, så visse passager i de i hvert fald glimtvis poetiske og prægnante tekster fremstår uklare. Omvendt er den instrumentale Blaagaardsgade med Asger Baden på tangenter decideret smuk. Overspring (Samlet) er alt i alt dog langt mere end en overspringshandling, som ikke bør springes over, hvis man er Simpson-fan – eller bare til intelligent dansksproget sangskrivning.

Bonusinfo: Overspring (Samlet) er indtil videre kun udgivet digitalt på iTunes og diverse streamingtjenester, men udkommer på vinyl på Record Store Day i april.