Elevatorfører: Musik Aarhus Festival, VoxHall, Aarhus

Elevatorfører, Musik Aarhus Festival, VoxHall, Aarhus

Musik Aarhus Festival er et yderst sympatisk arrangement bestående af otte gratis koncertaftener på de tre aarhusianske spillesteder VoxHall, Atlas og Radar i sidste halvdel af januar. Hver aften har sit musikalske tema, der spænder fra hiphop over elektronika, folk, pop, rock, psykedelisk rock og punk til jazz med i alt 24 bands og solister.

Lørdag aften stod den på psykedelisk rock med Tales of Murder and Dust, Narcosatanicos og Elevatorfører på VoxHall. GAFFAs udsendte nåede desværre kun at høre sidstnævnte band, og det var helt spontant, da jeg havde planlagt at overvære den berlinske elektropunker og tidligere bodybuilder Rummelsnuff, der gav intimkoncert på Sway. Rummelsnuff måtte imidlertid afbryde sin koncert efter en halv time, da hans computer gik ned, vist fordi nogen kom til at spilde øl i den. Trist for Rummelsnuff, men så kunne man jo tage på VoxHall i stedet.

Her var salen næsten fyldt, men aftenen var jo også gratis. Jeg nåede lige at høre afslutningen af Narcosatanicos, der stod for psykedelisk rock i den mere støjende ende, inden turen kom til Elevatorfører. Et otte mand stort aarhusiansk orkester med en lineup bestående af sang/akustisk guitar, to gange elektrisk guitar – den ene til tider erstattet af en elektrisk sitar – bas, trommer, orgel, en slagtøjsspiller på skiftevis maracas og tamburin og en altmuligmand på blandt andet theremin og mere slagtøj.

Dresscoden var ikke helt gennemført. Således var organisten iført en turban, og altmuligmanden bar en østligt udseende kjortel, mens de øvrige medlemmer var mere diskret påklædt, og kun to musikere var decideret langhårede. Den nydeligt kortklippede og -skæggede forsanger Frederik Langkjær lignede i øvrigt The Rumour Said Fires ditto Jesper Lidang ganske meget. En storskærm på bagscenen viste farvestrålende optagelser af blandt andet undervandsscenarier, skove og magiske svampe, mens Frederik Langkjær til tider sang ind i en rød, gammeldags drejeskivetelefon, når han skulle i forbindelse til en anden verden.

Citater fra svampeguru

Elevatorfører lagde ikke skjul på deres inspiration fra den psykedeliske folk-rock fra hippiernes højtid i slutningen af 60'erne og begyndelsen af 70'erne med navne som Alrune Rod, Hyldemor og Young Flowers som formodede forbilleder. Der var dømt såvel akustiske, lavmælte passager som lidt længere forløb med bevidsthedsudvidende guitar- og orgelsoloer og noget, der kunne betegnes som en slags popsange. Helt ud i de langstrakte, symfoniske orgier kendt fra Alrune Rod kom vi dog ikke. En oplagt nutidig sammenligning er Spids Nøgenhat, der har spist af nogle af de samme vækster.

Musikerne spillede fremragende, men det var desværre ofte svært at opfatte Frederik Langkjærs tekster i det tætpakkede lydbillede. Man kunne dog godt fornemme, at mange af dem handlede om at ryge stærke urter og spise terrængående svampe, helt som genren foreskriver, tilsat letafkodelige metaforer som "Hypnotisk jakke", "Ukendt etage" og "Vertikal bus". Sangen "Vertikal Bus" havde ligefrem samplet – eller optaget på bånd var det vel – svampeeksperten Sten Larris, manden bag kultbogen "Forbyde Naturen?", der udbredte sig om de talende svampes fortræffeligheder og faldgruber.

I "Søsangen" blæste to af musikerne ned i den store bowle med grønt vand, der stod i venstre side af scenen, og det gav en ekstra boblende dimension til sangen om at være ude på dybt vand. I alt fik vi ni numre på tre kvarter, og det var både velspillet, melodisk og stærkt underholdende. Der er ingen tvivl om, at Elevatorfører nærer stor kærlighed til den psykedeliske genre, samtidig med at de også godt kan gøre lidt venskabeligt grin med den, jævnfør førnævnte boble-seance eller det faktum, at den turbanklædte organist havde et stort billede af sig selv foran sit orgel.

I sagens natur var det hele massivt tilbageskuende, og dermed var det heller ikke en ukendt, men en ret kendt etage, elavatoren standsede ved. Det skader dog ikke at blive mindet om sine rødder fra tid til anden, heller ikke selvom de kommer fra en euforiserende plante. Fire store sug af jointen til Elevatorfører.