Lee Bannon
Alternate/Endings

Lee Bannon: Alternate/Endings

Album / Ninja Tune
Udgivelse D. 13.01.2014
Simon Nathanael

Drum'n'bass som fænomen er overstået, men genren genoptages i disse år af nye producere. Bannon, som egentlig ikke er d'n'b-producer, bliver pludselig tilbageskuende på sit andet album og henter mere eller mindre hele sin inspiration fra 90'er-genrens hurtige breakbeats og mørke synthesizerflader. Det flyver med detaljerig trommeprogrammering, samplede stemmer og dyb bas på numre som Perfect/Division og Nw/Wb.

Heldigvis gennemsyres oplevelsen af en for Bannon særegen, nærmest spirituel tilgang til opbygningen af de enkelte numre såvel som hele pladens forløb. Halvvejs inde i Shoot Out The Stars And Win skæres nummeret over og erstattes af flere minutters drømmesekvens båret som et elektronisk mantra af bagvedliggende bønnestemmer. Det flyder gnidningsfrit over i Bent/Sequence, hvor breakbeatet vender tilbage, men mere staccato, mere simpelt.

Pladens univers hjemsøges af svirpende effekter og digitale støjflader uden egentlig tonalitet. Den smule melodi, der er, brydes hurtigt ned i det heftige programmeringsnet eller dekonstrueres til uinteressante bestanddele, som placeres i bagvedliggende droner. Det er både pladens styrke, fordi det er tro mod genrens mørke trommeonani, men også dens svaghed, fordi numrene sammenkøres i en hvirvel af kompliceret rytmik uden at efterlade sig genkendelighed. Berettigelsen kommer først og fremmest af Bannons evne til at skabe stemninger og formidle sin intention (i modsætning til andre af genrens vækkelses-udgivelser fra f.eks. Chase & Status). Albummet opfattes som helhed helstøbt og personligt, men charmen hænger ikke ved, når man skiller numrene ad.