Sekuoia, Byrta, Good Moon Deer, Sea Change: Nordisk 2014, Galaksen, Værløse

Sekuoia, Byrta, Good Moon Deer, Sea Change, Nordisk 2014, Galaksen, Værløse

Anmeldt af Hansen | GAFFA

Nordisk 2014 er en lille omrejsende festival, der showcaser upcoming bands fra henholdsvis Island, Norge, Danmark og Færøerne på en 14-jobs turne. Første aften foregik i Galaksen i Værløse, og flere ting spillede sammen om, at det måske ikke blev det brag, man kunne have håbet på. For det første er Værløse åbenbart ikke det mest oplagte det sted at gå ud og høre ny musik, men skulle man alligevel have lyst, kunne man blive afskrækket af, at hjemmesiden hævdede, at det kostede 185,- at komme ind. I virkeligheden var det gratis.

Alle fire bands var tydeligvis mærket af det tomme rum, men egentlig var det kun Byrta der virkede til at have mere, end vi så i går. Der var generelt en modvilje mod at komme ud over scenekanten, og det giver ingen mening for et nyt band. Det kan godt være, at vi kun var 10 publikummer, men så meget desto mere grund til at give lidt ekstra fra scenen, så vi kunne lokke flere med næste gang.

Good Moon Deer ***

Første band var den islandske duo, der består af en på trommer og en på maskiner. Helt instrumentalt og med lige vægt på den 90'er-agtige electronica og de ivrige jazzede trommer. Umiddelbart et sammenstød, der ikke gav så meget mening for undertegnede. Alle de fine anslag til forløb eller stemning i maskinerne blev overdøvet af fills, detaljer og larmende bækkener. De er begge teknisk dygtige, men musikken fik ikke rigtig lov til at hvile.

Der var fed lyd, både på de støvede klokker og de meget tøndede trommer, og i det hele taget var der masser af energi og positivitet i musikken. Det var bare en energi, der ikke rigtig førte nogen vegne. Numrene var som et enkelt Plaid-stykke uden opbygning, tilsat tøndetærsk.

På det store lærred kørte der meget islandske visuals, med balloner, vindruer, sweatere, grå himmel og lidt glitch. Masser af i sig selv fine elementer, men på samme måde, som musikken hang det ikke rigtig sammen, manglede både et narrativ og en pointe.

Samlet er der bestemt gode anslag i det, men i går havde jeg nok foretrukket, at trommeslageren var blevet hjemme, så vi kunne have nydt stemningerne og melodierne og måske opdaget en eventuel udvikling.

Sea Change ****

Derefter kom den norske elektroniske singer/songwriter, der live er udvidet til en trio. Støvede keys, twanging guitar og en masse åndedræt i stemmen. Sangene lægger sig op ad den drømmende shoegazer, men i et elektronisk lydbillede. Det er en lidt utydelig sangstruktur, og det bliver ikke gjort nemmere af, at det er blottet for scene-personlighed. Musikerne står i deres hverdagstøj og signalerer på alle måder, at det ikke er særlig vigtigt for dem. Og det kan jeg lidt godt forstå. Det er musik, der fungerer langt bedre i hjemmet, og det er svært at se pointen med en koncert, også fordi det ikke bliver bedre af at være højt.

Igen var der god lyd, selvom jeg nok havde foretrukket en lavere mellemtone. Det måtte generelt godt være lavere, men specielt handclaps og perkussion lå højt, og når musikken er så indadvendt, virker det ikke nødvendigt. For det er stemningen og ikke energien, der er bandets styrke. Bedst er det, når de dropper sangstrukturen helt og blipper derudad. Der gør den manglende udvikling ikke noget, og det er faktisk et ret lækkert rum, Sea Change får lavet.

Sekuoia ***

På denne tour er det i trio-udgaven, at vi får Sekuoia. Fra starten af er det tydeligt, at det primært er to udtryk, der skal mødes, nemlig den fortættede mørke storby versus den funky og energiske hygge. Så man får lige et glimt af de Burial-inspirede vokaler og pads, før der skal smides orgel-figurer og rockbækkener rundt i hele mikset. Fint nok med triggers til samples og stortromme, men det er svært at høre pointen med ride- og crashbækkener i et maskin-univers.

Man får tit fornemmelsen af, at lige om lidt kommer det fede, men det ender op fuldstændig uforløst. Det går i tomgang, og hyggen sænker sig over scenen som en kedelig dyne af modstridende energier, der sikrer, at ingen kommer nogen steder.

Der er bestemt fine elementer, både de underspillede bluesede guitarlicks (efter den kom længere ned i mikset), stemme-bidderne og også de stemninger, man fanger i introerne. Men når først bandet hælder store mængder lyd på, fornemmer man, at de heller ikke rigtig selv tror på materialet.

Byrta **** (billedet)

Men SÅ skete der endelig noget på scenen! Endelig nogen, der gik en tak over hverdagstøjet, gad publikum og faktisk virkede til at nyde det. Selvfølgelig er det også nemmere med udadvendt pop, men selv med de forbehold skete der bare et kæmpespring i nærværet med det færøske band.

Klædt ud i Start Trek-inspireret matchende outfits, med to fyre i siderne og to sangerinder i midten (en lys og en mørk) var det svært ikke at tænke ABBA i en sær gammeldags fremtid. Musikken er helt bestemt poppet, men også skrupskør. Albummet fik en hård omgang her på sitet, men der er et kæmpe spring fra de polerede indspilninger til de stormende og susende live-udgaver. Der er en medrivende energi lige fra starten af, og de stramme trommer får et forrygende modspil af pads, guitar og overraskende melodier.

Lydbilledet fremstod solidt og gennemarbejdet, og det blev kontrasteret charmerende med den kejtede keyboardspiller og den virkelig sjuskede synkrondans. De køligt flirtende piger i front har ikke i sig selv de mest markante stemmer, men de fungerer rigtig godt sammen, og ikke mindst i det lydbillede.

Det er et originalt udtryk, der ikke prøver på at være det. Forholdsvis tidstypisk popmusik, men med en twist, der virker helt naturlig. Jeg regner bestemt med at fange dem senere igen på Nordisk-touren den næste måneds tid.

Samlet

Det er et ambitiøst projekt at hive fire næsten ukendte bands rundt til 14 koncerter (ni på Sjælland, én på Fyn, én på Færøerne og tre på Island), men også en stærk mulighed for at få noget turné-erfaring for de fire bands. Ingen tvivl om, at de kommer stærkere ud af det, ikke kun i kraft af rutinen og oplevelsen, men også med en voksende base i en række nye byer. Publikum får en chance for at opleve internationalt vækstlag i deres nabolag, og der er grund til at tro og håbe på, at det bliver meget mere velbesøgt på de kommende aftener.

Den komplette tourplan ser således ud:

DANMARK:

23/1: Værløse, Galaksen