Kellermensch : Northern Winter Beat, Skråen, Aalborg

Kellermensch , Northern Winter Beat, Skråen, Aalborg

Anmeldt af Jan Lambæk Hansen | GAFFA

Med et syv mand stort orkester spillede Esbjerg-rockerne op til ballade for et mindre, men tilsyneladende trofast publikum. Den hårde kulde og den stride vind har helt sikkert holdt en del festivalgæster væk. Desværre, for de gik glip af en herlig koncert. Selvom Skråen ikke var fyldt, så var der immervæk et par hundrede gæster til stede. Og selvom scenen ikke var Orange, så gav Kellermensch alt, hvad de havde i sig. Det var rock, det var metal, det var fedt.

Allerede under andet nummer svingede forsanger Sebastian Wolff guitaren rundt om sig til fare for de andre på scenen. Men hey – det er jo, som nævnt, rock. Og så skal fuck-all-attituden være med. Der er masser af nerve og energi i Sebastian Wolff, og han kommer helt tydeligt igennem med sin stærke stemme. Til gengæld var det stort set umuligt at høre det syvende og nye kvindelige medlem på violin. Hun kom tydeligst igennem på de sidste numre og især under "30 Silver Coins", hvor Sebastians stemme havde lidt svært ved at komme op i de høje toner. Den havde nok fået for mange tæsk under de indledende numre.

Ud over violin byder bandet også på trædeorgel og gulvbas. Et overflødighedshorn af lyd og instrumenter. Måske enkelte instrumenter ligefrem er overflødige, da de er svære at høre i det samlede lydbillede. Derfor må jeg endnu engang tage hatten af for Sebastian Wolff og hans evne til at trænge igennem, så man også kan høre, hvad han synger. Jeg er også ret vild med Christian Sindermann, når han rejser sig fra orglet for lige at growle igennem.

Generelt er lyden god under koncerten. Og det gør den hårde rock nem at lytte til. Der er mange nuancer i gruppens musik. Et af deres nye numre, der på sætlisten blot hedder "Helt Ny", viser også den mere introverte side af bandet. Passager i "Army Ants", der er bandets absolutte tophit, får mig endda til at tænke på tidlig Springsteen. Det er et dansk rockband af internationalt format, der sågar havde lokket en femtedel af Nephew på Skråen i skikkelse af Kristian Riis.

Jeg er fan, og jeg glæder mig til at høre mere nyt fra gruppen. Kan man lide rock eller bare lide at gå til koncerter, så skylder man sig selv en liveoplevelse med Kellermensch.