Ellie Goulding: Tap1, København

Ellie Goulding, Tap1, København

Ellie Goulding: Tap1, København

Anmeldt af Henrik Tuxen | GAFFA

Hun sang, ingen tvivl om den sag. Der er blevet sået kraftigt tvivl om samme, her på sitet, ved tidligere koncerter på dansk grund med sanglærken, der efterhånden kan bryste sig af en regulær hitparade. Oven i købet rent, med den karakteristiske lillepige-stemme, som gennem de seneste par år er blevet fast indslag i popæteren. Lyset var imponerende, publikum var tændte, og der var mange af dem. Ikke mindst dedikerede unge piger, som udøvede den klassiske dyd at skrige, endog meget højt, hver gang en genkendelig sangtitel eller et beat blev introduceret.

Ellie Goulding er en meget sympatisk, sjov og levende popstjerne (har interviewet hende for et år siden), og hun var garant for at holde den gode, varme stemning aftenen igennem. Men god mod dyr eller ej, så illustrerede aftenens koncert, at der skal mere end et godt smil og et pænt stemmebånd til, for at bære en popkoncert igennem på højeste niveau, som man med rette kan forvente af en artist, der er i stand til at sælge i omegnen af 5.000 billetter i København.

Ellies stemme er rund og karakteristisk, men ikke stor og ikke tilstrækkelig varieret i forhold til at bære en hel koncert på 90 minutter igennem. Starten var skuffende, trods godt lys, og stort band - blandt andet med tre bevægelige korsangere - og sangene virkede anonyme, uden bid og kraft. Trods udlæg med hittet "Figure 8" var det først efter femte sang "Starry Eyed", at musikken for alvor løftede sig over det ordinære.

Så blev der klaver
Ellie har primært rødder i elektronisk, tidstypisk pop, men midtvejs i koncerten fik klaveret overraskende meget plads. Blandt andet i cover-versionen af "Your Song", der for et par år siden blev et kæmpehit for Goulding. En udmærket version, også i aften, der dog altid vil blegne i forhold til Elton Johns suveræne original (som Ellie ikke tilfører noget afgørende originalt).

Lidt efter fik vi "Explosion", der ikke var noget festfyrværkeri. Her går Goulding efter den storladne magi, uden rigtigt at udfolde det potentielle drama. Så var der mere bid i "My Blood", der har et snert af Kate Bush i vokalen og bedre demonstrerer Gouldings sangmæssige potentiale. "This Love (Will Be Your Downfall)" havde fint fat i en rytmisk 'tribe-stemning', og efterfølgende kom der ganske effektivt gang i disco-rytmerne – som Ellie i øvrigt atletisk bevægede understellet taktfast til.

Uden egentligt at imponere havde hun fortsat publikum med sig og afsluttede, ikke overraskende, med en regulær hitparade. "Anything Could Happen" er en af Gouldings mest iørefaldende, og produktionsmæssigt originale tracks, der også indeholder effektive gospel-referencer. "I Need Your Love" (på albumversionen med dj-superstjernen Calvin Harris) satte stemningen yderligere i vejret, og aftenens højdepunkt, gennembrudshittet "Lights", afsluttede koncerten. I aften med fin nerve og intensitet, og hvor Ellies stemme bedst kom til sin ret.

Som ekstranummer fik vi den nærmest rockede  "You, My Everything" (det er ikke vejen frem) og til sidst det pumpede elektro-pophit "Burn", der for alvor har banet vejen for Gouldings forfremmelse på tidens poprangliste. En aften med en sympatisk popstjerne, der var alt for lang tid om at lette, men blev båret igennem af publikums dedikation og den afsluttende hitparade.