Alpheus med flere: Bob Marley-hyldest, Social Club, Aarhus

Alpheus med flere, Bob Marley-hyldest, Social Club, Aarhus

Anmeldt af Henrik Bæk | GAFFA

Gratis smagsprøver på Marley Coffee, afrikansk trommeband, dansk reggaeband, old school DJ og engelsk lovers' rock-ambassadør fejrede reggaelegendens 69-årige fødselsdag i hjertet af Aarhus.

Hvis Bob Marley havde levet i dag, var det slet ikke sikkert, han var beskæftiget inden for musikbranchen. Hans drøm var nemlig at blive kaffefarmer, og denne drøm føres nu videre af en af Marleys sønner. Rohan Marley er manden bag projektet og med en branch i Aarhus var der til fødselsdagsfesten gratis smagsprøver på den bæredygtige, økologiske og ganske velsmagende kaffe.

Udenfor var det råkoldt, men indenfor var det de varme reggaerytmer og duften af friskbrygget kaffe, der fyldte diskoteket i Klostergade, som i aftenens anledning atter var blevet koncertsted.

Jam Yard stod bag arrangementet, og cirka 500 reggaefans havde fundet vej denne aften, hvor Bob Marley blev fejret på behørig vis.

Afrikansk tromme- og danseband

Afrikanske Shungu havde fået den utaknemmelige opgave at skulle indlede aftenens koncerter, hvilket hurtigt lykkedes det syv mands store band, der med deres oplivende highlife satte gang i festen. Bandet har rødder i forskellige afrikanske lande med dansk deltagelse og er efterhånden blevet et kendt navn i Aarhus.

Shungu betyder beslutsomhed på Shola, og det virkede, som om bandet var fuldt ud besluttede på at få Social Club til at swinge denne lørdag aften.

Den lille scene, der tillod publikum at stå helt tæt på gruppen både foran og bagved scenen samt gruppens høje energipunkt betød, at forskellen mellem band og publikum hurtigt blev ophævet, og alle blev til ét hjerteslag fra én tromme.

Lo Down – High Up

Lo Down er en mindre udgave af Aarhus eget Slo Down-reggaeband med guitarist og forsanger Don Brock som bandleder. Bandet spillede et godt og varieret sæt af Marley numre heriblandt Natural Mystic, Three Little Birds samt en række UB40-slagere, blandt disse det fine Food For Thought, der bragte minder frem hos GAFFAs udsendte fra UB40s første koncert i Danmark anno 1981.

Gruppen bestod denne aften kun af fire medlemmer, som alle leverede positive vibrationer med en smittende spilleglæde, der sikkert fik fødselsdagsbarnet til at smile "up there".

Old school DJ style

Roots rock-reggae-ambassadøren U Brown, der oprindeligt er fra Kingston, men nu er bosiddende i Aarhus, lagde vejen forbi og gav et stilsikkert show i, hvordan original DJ style skal lyde. U Brown har snart 40 års jubilæum inden for reggaebranchen og er verdenskendt for sin energiske og publikumsappellerende performance og gav flere smagsprøver fra sit store bagkatalog, heriblandt det kendte Tu Sheng Peng fra 1982 og Roots & Culture på den udødelige og hårde Heavenless-rytme. U Brown begyndte sin karriere i Kingston tilbage i 1970'erne og gav denne aften en særlig tribute til Marley i form af det knapt så kendte Marley-nummer "Thank You Lord", der fik folk til at synge med og mindes reggaelegenden. DJ Dave backede U Brown i traditionel jamaicansk DJ-manér med masser af rewinds og pull ups.

One Love-ambassadør

I græsk mytologi betyder Alpheus flod, og på en eller anden måde flød det over med blød rocksteady og old school ska', da den engelske sanger Alpheus gik på scenen. På dette tidspunkt var klokken passeret 2:00, men det kunne hverken mærkes på de begejstrede tilskuere eller på Alpheus, der delte gavmildt ud af sange fra sine tidligere udsendte albums Everything Got A Reason og From Creation. Den sympatiske sanger gav sin egen hyldest til Marley, og det fik øjeblikkeligt reggaefansene til at boble af ren reggaefryd. Alpheus har et nyt album på trapperne med titlen Good Prevails, og mon ikke han kunne have solgt de første femhundrede eksemplarer umiddelbart efter koncerten.

Inden koncerten havde han i et interview fortalt GAFFAs udsendte, at hemmeligheden bag Bobs enorme succes og langtidsholdbarhed var, at han ramte alle mennesker på kryds og tværs af kloden uanset kulturelle og racemæssige forskelle. "Du kan have en person fra Asien og en person fra Norden og selvom de ikke har noget med hinanden at gøre, så knyttede Marley dem sammen. Han er en fantastisk ambassadør for One Love," fortalte Alpheus.

Med al respekt for pladevenderen DJ Dave, der gjorde et godt job, ville det have klædt U Brown og Alpheus, hvis du havde optrådt foran et liveband.

Efter koncerten fortsatte reggaediskotekerne deres hyldest til Marley til ud på morgenstunden, og det er bestemt ikke sidste gang, undertegnede tager til reggaefest på Social Club.