Mads Björn
How To Giggle And Give In

Mads Björn: How To Giggle And Give In

CD / Zewski Music Group
Udgivelse D. 31.03.2014
Rune Schlosser

Mads Björn tog pusten fra mange med sit fine debutalbum Monolith, som bestemt fik mange til at kigge i den talentfulde esbjergensers retning efter mere. På toeren How To Giggle And Give In har Mads Björn efterhånden fundet ind til essensen af sin lyd. Han har kigget tilbage til 80'erne, som flere gør i disse tider, hvor store dele af inspirationen til denne plade må have fundet sted. I hvert fald lever Yamaha DX7- og Roland Jupiter-æstetikken i bedste velgående sammen med heftig brug af både synthbas og udsmykkende syntetiske trommefills.

Vi starter varmt og dejligt ud på Fall, før en decideret ode til The William Blakes tager over. Omkvæd og lyd fra The Mega Song er som skåret til Wayne Coyne (albummet). Storheden dominerer (som titlen også ironiserer over), og det groover især i versene, hvor Mads Björn træder frem med en nærmest tilbagelænet, men dragende lyd. Fallulah gæster desuden med call/response på den spillevende Looping Your Life, hvor en hård og kantet synthbas, corny synthklaver, Björns underspillede vokal og "yeah"-råb i det fjerne tilsammen skaber et glimrende dynamisk opsving af de helt store.

I Have Nothing To Say er samplet med Rick Astleys vokal i et intermezzo af dance-groove omkring bas, synth og esbjergenserens egen vokal. Et nummer, der næppe vil kunne holde mange fødder i ro. Oh, You Can Sing er også en pop-skæring af de helt store, hvor Björns indre dæmoner bliver adresseret. Det er igen forbandet enkelt i verset med 80'er-trommer, guitar, synth-anslag og en syntese, der giver en glimrende kontrast til den mørke tilbagelænede stemme.

Baz Luhrmann sagde engang, at man skulle huske at danse hele livet igennem – også selvom det var for sig selv i sin egen stue. På langt størstedelen af How To Giggle An Give In måtte denne anmelder give efter.