WhoMadeWho
Dreams

WhoMadeWho: Dreams

Album / Alarm Music
Udgivelse D. 03.03.2014
Simon Nathanael

Hvad ville der ske, hvis WhoMadeWho gik hen og blev seriøse? Sådan udfordrede det engelske musikmagasin NME tilbage i 2007 bandet, som dengang var mest kendt for en nemt tilgængelig, til tider lidt lalleglad tilgang til electropop og -house. Tomas Høffding tager udfordringen op og viser nye sider af sin alsidige vokal på det sursøde indie-anthem The Morning, hvor grænsen mellem falsetten og det fulde register undersøges og presses til det yderste. Det er en satsning, som giver pote i form af følelsesmæssigt nærvær uden at give køb på kirurgisk præcision i både lead- og korvokaler.

Pladen oser generelt af en moden bevidsthed om at give plads. Både i mikset og i livet. Den eftertænksomhed berørte bandet også på minialbummet Knee Deep fra 2011, men det har kastet den dystre del af udtrykket helt af sig og fremstår nu rent, enkelt, poppet, uprætentiøst og refleksivt i både lyrik og lyd. "Another day, a moment to remember / a quiet morning that sums up all my life / another dream until I surrender / with all my longing I won't be satisfied," lyder det på Another Day.

Pladens hooklines og stemninger har simpelthen det, som danske popbands så sjældent præsterer: en blivende effekt og international appel – samtidigt – og bandet kiler sig ind i en stolt tradition af dansk navlepop sammen med Shanghai, Spleen United og When Saints Go Machine, men uden at slippe den ømfindtlige popfinger, hvormed udtrykket produceres. Selv den ellers døsige ballade New Beginning byder på pladens måske bedste omkvæd, mens hooks på Right Track og Heads Above sikrer syngen med næsten øjeblikkeligt. En tidlig kandidat til årets danske plade. Eksportér, eksportér!