Moderat: Train, Aarhus

Moderat, Train, Aarhus

Moderat: Train, Aarhus

Anmeldt af Sten Kloppenborg | GAFFA

Spillestedet Train har i den sidste halvanden måned været under ombygning og er blevet moderniseret temmelig gennemgribende. Ud med den sidste rest af "Crazy Daisy"-æstetik og ind med et mere internationalt sort clublook. Publikumskapaciteten er samtidig udvidet markant, og det er min vurdering, at man var tæt på at få brug for alle de ekstra pladser allerede på åbningsaftenen.

Germansk supergruppe udi electronica
Det var således cirka 1000 feststemte gæster, der med duften af nye gipsplader og plasticmaling i næseborene stod klar til at tage imod de tyske technopionerer Modeselektor og Apparat, der jævnligt forener kræfter og bogstaver og bliver til Moderat. Trioen bestående af Gernot Bronsert og Sebastian Szary (Modeselektor) Sascha Ring (Apparat) har base i Berlin, og de har indtil videre lavet to fremragende album og samarbejdet med markante navne som blandt andre Thom Yorke. Det seneste album "II" har bragt dem på en længere Europaturné, hvor de for udsolgte huse har begejstret deres efterhånden mange trofaste fans.

Guten Tag
Bandet stiller op i den klassiske "Kraftwerk"-positur, og bag deres tre pulte lægger de langsomt og stemningsfuldt ud med "This Time", der med sine luftige og drømmende klangflader er en flot åbner. Derefter følger "A New Error", som med sit tonstunge beat sætter gang i genkendelsens glæde og krop og ben hos publikum. Sascha Richter afslutter nummeret med et "Good evening Aarhus ", og festen fortsætter med "Milk", der med sin meditative, syrede langsomme udvikling viser sig at være et fremragende livenummer.

Moderat samarbejder med grafikerne fra Pfadfinderi om det visuelle udtryk. Musikken understøttes flot af animationer, filmklip og lyssætning, og sammen med den fornemme lyd er det er virkelig en helhedsoplevelse at stå foran scenen.

"Seamonkey" er en stor oplevelse med sine metalliske percussionagtige beats, der får en ekstra spand kul i liveudgaven, og den spiller over i aftenens første vokalnummer, den fremragende "Rusty Nails", der med Sasha Ring på vokal minder lidt om Depeche Mode på en god dag.

Pop
"Rusty Nails" markerer også et skift i koncerten, hvor de mere vokalbaserede og hitlisteegnede numre får plads, og samarbejdet mellem Modeselektor og Sasha Ring kommer til sin ret og bidrager med noget unikt.

"Versions" og førstesinglen fra "II" "Bad Kingdom" med det karakteristiske "elefanttrut"  hensætter publikum i ekstase og efterfølges af den smukke, afdæmpede "Damage Done" og den aktuelle single "Last Time". Det er en stor oplevelse at høre disse numre live, hvor der leges lidt mere med detaljerne og dynamikken end på de ellers fremragende studieversioner.

Moderat formår i de mere poppede passager at ramme deres egen stil, men man kommer også til at tænke på så forskellige navne som Aha, Peter Gabriel og Moby.

Flad finale
Med "Les Grande Marches" kommer vi tilbage i den rendyrkede elektronica. Sascha Ring gør her brug af guitaren, som giver nummeret et ekstra organisk twist. Publikumsfavoritten " Nr 22" danner en perfekt afslutning på det ordinære sæt. Det feststemte og meget tilfredse publikum er nu en stor hoppende organisme, og der bliver taktfast råbt "Moderat" – der er klart lagt op til en fredags-technofest.

Derfor er det også en lidt flad fornemmelse at opleve, at der desværre ikke er mere energi tilbage i bandet. De vælger at afslutte en ellers fremragende koncert med den i denne sammenhæng lidt kedelige "Gita" og den AutoTune-skæmmede "Let In The Light". " Therapy" bliver også afleveret i en forkortet og slap udgave.

De seks stjerner var afgjort inden for rækkevidde – men bolden ruller til sidste minut. Som Richardo sikkert ville have sagt.

Moderat giver en udsolgt koncert 15. februar i Koncerthuset i København