Haim og Kristina Renée: Store Vega, København

Haim og Kristina Renée, Store Vega, København

Anmeldt af Anine Fuglesang | GAFFA

Hjemme hos familien Haim i LA-forstaden San Fernando Valley kan det umuligt være gået stille for sig. Man forestiller sig nemt et levende bohemehjem, hvor Este, Danielle og Alana, under kyndig vejledning fra deres musikalske forældre, det ene øjeblik har hamret i trommerne, for derefter at spille guitar og bas, til der ikke var mere hud tilbage på fingerspidserne. For hvordan kan de tre Haim-søstre ellers opnå den sublime musikalitet, de besidder til præcision i dag? Søndag aften stod søstrene Haim for første gang på scenen i et tætpakket, udsolgt Store Vega.

Vi jammer i fællesskab

Salen bliver mørkelagt, og bag scenen toner et billede af tre tomme stole frem som en reference til coveret på pigernes debutalbum "Days Are Gone" fra sidste år. I skæret fra grønne spots indtager Danielle, Alana og Este scenen og starter aftenen med det folk-poppede hit "Falling" efterfulgt af "If I Could Change Your Mind", og inden længe er potentielle tømmermænd og søndags-træthed for længst glemt. Pigerne udstråler fra start en rå coolness, men også en distance til publikum, der desværre aldrig bliver løsnet helt op for.

Men hvad betyder det, når man med en musikalsk overlegenhed, der sprænger alle rammer og får selv de mindste nakkehår til at rejse sig, leverer aftenens tredje nummer, en coverversion af Fleetwood Macs "Oh Well" indledt af en kæk Este. "Lad os nu forestille os, at vi alle sammen fucking jammer hjemme i vores stue. All right?" All right! Vi er med.

Aftenens absolutte højdepunkt, om end det ikke er en af Haims egne sange og måske lidt tidligt, at en koncert peaker. Men med en klar reference til tiden i barndomshjemmet, hvor Haim-søstrene i selskab med forældrene optrådte rundt om på markeder og til velgørenhedsarrangementer med diverse covernumre under navnet Rockinhaim.

Blæst bagover af pigernes energiudladninger fortsætter vi aftenen i selskab med de seje rockchicks. Alle tre får de på fornem vis demonstreret deres færdigheder. Danielles sønderrivende gode guitarsoli og den klart mest karakteristiske vokal. Estes drillende basgange krydret med hendes efterhånden berømte bass face (grimasse, hvor hun efter manges mening ligner en aborre i ansigtet) og Alanas svedige keys og underbyggende perkussionspil. Alt sammen i fint samspil med den hårdtslående Dash Hutton bag trommesættet.

Søstrene mestrer samspil, når det er bedst, men under aftenens koncert savnede jeg dog noget mere kommunikation internt mellem dem. Godt nok er de linet op tæt side om side forrest på scenen, men på en udefinerbar måde stadig i hver sin verden.

Funky fødselar

"Happy birthday to you". En flok fans, eller "haimers", som de bliver kaldt, inspireret af Justin Biebers "beliebers", forsøger at få gang i fællessang i salen. Danielle fylder nemlig 25 år denne søndag i København. Men et hurtigt "Shhh, ikke endnu" fra lillesøster Alana får hurtigt gruppen til at sænke både stemmer, banner og flag. For først efter "My Song 5" og "Go Slow" er det tid til at fejre fødselaren, og ind på scenen kommer champagne og lagkage med tændte lys. Nu kan publikum og søstrene i fællesskab synge "Happy Birthday", og da Alana efterlyser en dansk fødselsdagssang, får Danielle også lige sådan en med på vejen, og efter en ordentlig slurk af flasken sætter dagens funky fødselar gang i "Forever".

Ekstranumrene "The Wire" og "Let Me Go" lukker en aften fuld af rocket vildskab, men også en koncert, der bærer præg af at være en tand for indøvet. Når pigerne alligevel får fem stjerner, skyldes det deres fornemme akkuratesse i håndteringen af deres instrumenter, der hele tiden sidder lige i skabet.

Support: Kristina Renée ***

Efter at have holdt en pause fra offentligheden for at pusle med sit kommende album stod den københavnske sangerinde Kristina Renée atter på scenen, da hun søndag aften varmede op for søstrene Haim.

I løbet af en lille halv time blev der på behersket vis præsenteret nyt materiale. Kristina Renée lagde godt nok ikke skjul på, at hun virkelig havde glædet sig til at optræde igen, men både hendes og bandets sceneoptræden forblev en anelse for anonym. Én gang under koncertens i alt seks sange lod Kristina Renée sig rive med og hoppede i 20 sekunder rundt på scenen. Som en tæmmet tiger, der på slet skjult facon forsøger at ruske lidt i tremmerne.

Men at der efter et par gennemlytninger vil være tale om iørefaldende musik fra en sangerinde, der leverer med en god og sikker stemme, skal der ikke herske tvivl om.