Teitur: Train, Aarhus

Teitur, Train, Aarhus

Teitur: Train, Aarhus

Anmeldt af Ida Friis-Hansen | GAFFA

I de nyligt genåbnede lokaler på Train blev onsdag aften en tur gennem Teiturs repertoire med en velsammensat blanding af nye og gamle musikalske historier.

Den 37-årige færøske singer-songwriter gæstede Aarhus i efteråret, men er allerede tilbage på en Danmarksturné, der blev indledt på Tobakken i Esbjerg tirsdag aften. Denne aften var det altså Train i Aarhus, der fik fornøjelsen af Teitur og hans velspillende samling af musikere. Og en fornøjelse var det.

Koncerten blev skudt i gang af et uptempo nummer på Teiturs færøske modersmål, hvor der både var livlige spjæt fra frontmanden og et energisk band til at bakke ham op. Herefter fortsatte Teitur med en a cappella-intro til den finurlige "If You Wait" fra det nyeste album Story Music, der udkom i efteråret sidste år. Hans drengede charme og nummerets spidsfindige opbygning omkring en enkelt sætning fik publikum til at grine, og så var aftenen slået an.

På vej mod verdensherredømme

De fem mænd og den ene kvinde på scenen gjorde ikke umiddelbart et stort nummer ud af sig, men der var ingen slinger i valsen den halvanden time, koncerten varede. Særligt i de mere kraftfulde numre som "I Run The Carousel" og "Rock And Roll Band" blev der spillet på alle strengene af de fire, ligesom vi til tider havde cellister på blokfløjte, vibrafonisten på klarinet og Teitur selv på guitar, banjo og elorgel.

De første fem tracks var en gennemtænkt blanding fra Teiturs repertoire, og med en tur i karrusellen nåede vi helt tilbage til 2006-albummet Stay Under The Stars. Midtvejs i aftenens sæt, efter den stilfærdige ballade "Hopeful", gik bandet af scenen og efterlod den veloplagte færing alene med publikum. Med et smil på læben bad han alle om at synge med på det nummer, der ifølge ham selv er det tætteste, han nogensinde kommer på verdensherredømme; "Louis Louis".

Som en hyldest til Louis Armstrong er det formentlig Teiturs mest kendte single, og den kan derfor føles en anelse fortærsket. Denne aften fungerede den nu fremragende som et lille afbræk i de musikalsk lidt tungere produktioner fra de tre nyeste album. Alene med sin guitar fremførte han efterfølgende også den fine ode "Josephine", og skåret helt ind til benet fungerede de to popnumre som en lille tur tilbage til en simplere tid, men samtidig en tid, man gerne vil mindes.

Musikalske historier bragt til live

Numre fra albummet Story Music fik en del plads i løbet af anden halvdel af koncerten. Her blev historierne for alvor foldet ud med en banjospillende Teitur til førstesinglen fra Story Music, "Rock And Roll Band", der i sit musikalske udtryk ligner kammermusik mere, end det ligner rock'n'roll, men alligevel fungerer overraskende godt.

Ligeledes var den underspillede ironi til stede i historien om hipsteren "Indie Girl", der bæres frem af celloerne, men køres i hus af den humoristiske lyrik. Et fint afbræk fra guitaren fik vi på "It's Not Funny Anymore", hvor Teitur skiftede til elorgelet. Aftenens sidste nummer inden det enkelte ekstranummer "Betty Hedges" var en calypso-version af "Cathrine The Waitress", der med temposkift og uforudsigelighed gav et begejstret publikum associationer til hvide sandstrande og generelt bedre tider.

For denne anmelder har oplevelsen af de seneste plader været god, men alligevel med en fornemmelse af, at der har manglet det allersidste. Dét, der ville gøre oplevelsen helt ideel. Og det fik Train her til aften, hvor Teitur nåede længere ind med sit færøsk-danske, charmerede publikum og fortalte historier, og sammen med et kompetent hold musikere spillede halvanden times velsammensat udpluk af det bedste af det nye såvel som det gamle, han har at byde på.

Det var de små historier, der foregik på scenen på Train, der gjorde udslaget. Lige fra de gamle fortællinger om Armstrong til de helt nye om Antonio og hans mobiltelefoner, var det underholdende og veloplagt fortalt og fremført, ligesom hele koncerten var yderst veludført.

Se flere koncertdatoer og find biletter via GAFFA Live