Per Chr. Frost: Musikhuset Aarhus, Lille Sal

Per Chr. Frost, Musikhuset Aarhus, Lille Sal

Anmeldt af Morten Ebert Larsen | GAFFA

Per Christian Frost som guitarist kræver næppe nogen større introduktion. En mand, der på sit instrument har høstet vild anerkendelse, og absolut ikke uden grund. Han har spillet med et utal af musikere både fra ind- og udland, men torsdag aften i hjembyen var han i front for sit eget lille orkester. Her agerede han både forsanger, leadguitarist og historiefortæller. Det var ret ærgerligt, at han som aftenens hovedperson havde pådraget sig en influenza op til koncerten på hjemmebane. Mere end 300 midaldrende publikummer havde fundet vej til de bløde røde sæder i salen, der bestemt ikke er bygget for Per Frost og hans glimrende tre mands band. Det blev en spændende rejse i forsangerens for det meste betagende bagkatalog med enkelte afstikkere til cover-land.

Set-uppet var sparsommeligt med guitar, keyboard, trommer og bas. Alt sammen i flertal – undtagen trommerne forstås. Formand Frost virkede en smule nervøs for at stå i spidsen for hele balladen, men det gik – og det langt hen ad den musikalske vej rigtig godt. Det skinnede hele seancen igennem, at vi havde at gøre med et band, der har spillet sammen i lang tid. Og det er sgu altid fedt at være vidne til en optræden, hvor det swinger uden at blive kedeligt – og det var ikke tilfældet.

Den lidt mere end to timer lange seance, med kaffepause, blev skudt i gang med et af de Frosts nyeste skud på stammen, nemlig et hyggeligt lille instrumentalnummer. Allerede her gav guitaristen os prøver på visdommen på en af sine smukke seksstrengede sataner og fortsatte efterfølgende med to store kanonslag. Først Dylans "Only A Hobo", som Frost har haft med på sætlisten i en del år efterhånden. Allerede som tredje indslag kom et af koncertens største oplevelser, en heftig "Have Mercy", hvor Peter Dencker og Henrik Møller gik ind og smurte et tykt lag af kor oven på Frosts guitar og stemme. Faktisk fik den så meget kor, at de enkelte gange havde små gospel-sessioner kørende, som var ved at løfte taget.

Mangel på stemme og god lyd

Fra første gang Frost begyndte at synge, kunne man konstatere, at sygdommen også havde ramt stemmebåndet, og det var tydeligt, at han kæmpede for at få det til at lyde nogenlunde. Han har aldrig været kendt for at have nogen stor stemme, men her denne torsdag på hjemmebane var den til tider stort set væk. Så kunne man som publikum i stedet nyde de funklende instrumentale stunder. Før pausen eksemplificeret i en magisk udgave af Fleetwood Macs klassiker "Albatross", hvor Frost viste os rundt i landets smukkeste legestue, og i anden halvleg en ligeså legesyg "Cardenas Revisited". Her var det ikke bare forsangeren, som viste evner. Hele banden gav hver især publikum store soloer i den caribisk inspirerede sang, som Frost havde fundet vej frem fra gemmerne. Egentlig var det ikke så meget, han sagde, men der blev spillet musik. Simpelthen så det var en fryd at lægge øre til. Frost og friends tog fat i diverse genrer og behandlede dem alle kærligt.

Vi fik også ikke så bjertagende indslag som den stille "Shelter From The Storm" (ikke Bob Dylans), hvor tomgangen var lige ved at springe ud fra busken, og det samme i den ellers opkvikkende "Run For The Money". Lille Sal er ikke bygget til rock'n'roll, og det var svært at høre, hvad Frost sang, men for fanden, hvor var det fedt, når vi fik hårdtslående sange "Sinkin' Like A Stone" og afslutningen på det ordinære sæt, "Sweet Child", der sendte den fremmødte skare på musikalsk himmelflugt.

Afslutningen blev en hyldest til et af Frosts forbilleder, J.J. Cale. Det med en ret funky "Don't Cry Sister", hvor der var indlagt flere soloer til at sende os hjem. Vi ender på fire solide stjerner, der sagtens kunne være blevet til mere, hvis ikke lige stemmen og lyden havde svigtet i stor stil. Per Christian Frost som frontfigur kræver en større introduktion. Ta' ud og hør ham og bandet, for bedre indgang til det findes ikke.