Sezen Aksu: Falkoner Salen, København

Sezen Aksu, Falkoner Salen, København

Sezen Aksu: Falkoner Salen, København

Anmeldt af Torben Holleufer | GAFFA

Det er en helt unik sangerinde, som gæstede Frederiksberg og lagde en forventningsfuld sal fuldkommen ned. Men en karriere, der strækker sig op mod 40 år er den blonde diva fra Tyrkiet i en klasse helt for sig selv. Det skulle da lige være en Esma Redzepova, som kan gøre hende rangen stridig. Og 40 millioner solgte album taler altså sit tydelige sprog.

Sezen Aksu kom til København med kernen af sit band af mestermusikere, som både har tyrkisk, amerikansk og hollandsk pas. Fahir Atakoglu var som vanligt kapelmester bag sit flygel, og han satte ligesom standarden sammen med bandet, da publikum, som for 99 procents vedkommende nok var af tyrkisk oprindelse, skulle sættes i den rette stemning med musik fra den gamle Sezen Aksu-film Büyük Yalnizlik. Og så kunne Sezen Aksu dukke op på scenen til stormende hyldest fra et publikum, som omgående var på og blev der resten af den meget lange koncert.

Sezen Aksu er unik. Hun har siden starten af sin karriere skrevet sit materiale selv og mestrer alle genrer. I løbet af koncerten kom vi rundt i alle kroge, fra skamløst vellydende pop til de mest roma-agtige stykker, som det må være, når to af orkestrets medlemmer er konservatorieuddannede romaer og spiller smægtende orientalsk på henholdsvis klarinet og cello. Özer Arkuns cellospil er simpelthen af en anden verden, og Göksun Cavdar kan med sin klarinet klemme den mest tårefremkaldende dybe tyrkiske blues ud, en ting der stod sig perfekt sammen med Aksus unikke stemme, som både har en egen genkendelig klang og også - som i ekstranummeret, da koncerten egentlig var slut, og publikum med en rytmik som en fodboldkamp fik kaldt Aksu tilbage på scenen - kunne stille sig op og synge den mest formidable taqzim-improvisation, hvor alle de arabiske triller kom ud fra "den lille spurv", og stemmen krængedes frem og tilbage på en måde, som var en Oum Khalsoum værdig.

Aksu er også en entertainer på et helt eget niveau, og selv om undertegnede ikke forstår en bjælde tyrkisk, var der venlige sjæle, der oversatte lidt, når Aksu gav sig til at snakke med sit publikum, og når hun fyrede jokes af, der var en standup-komiker værdig og fik salen til at grine hjerteligt. Ligesom Aksu selv lo med, som tog hun pis på sig selv. Hvorefter hun ville fyre en stribe klassikere til af med sit utroligt velkørende orkester.

Det er en koncert, jeg sent vil glemme. Dels fordi publikum var så imødekommende. Og dels fordi Sezen Aksu var en stjerne på et niveau, som vi ikke er vant til på den københavnske scene, hvor økonomi tit afgør niveauet. Her var billetterne bestemt ikke billige, men koncerten også af en beskaffenhed, så alle gik særdeles tilfredse hjem.

Stort koncert med en helt speciel dame.