Baby In Vain : Frost Festival, Store Vega, København

Baby In Vain , Frost Festival, Store Vega, København

Anmeldt af Sara Elisabeth Nedergaard | GAFFA

Frost Festival er kendt for at vende op og ned på den gængse koncertoplevelse. Tirsdag aften var det blevet Store Vegas tur, da Baby In Vain spejlvendte det københavnske spillested og inviterede det fåtallige publikum med backstage og op på scenen. En gimmick, der kunne have været episk, men egentlig mere lod koncertgængeren stå med en følelse af at være på et lille spillested, hvor man ikke kan se bandet, og højttalerne er under to meter fra dig, uanset hvor du står.

De tre unge kvinder Lola, Andrea og Benedicte kom på scenen iført tre NASA-lignende rumdragter, hvortil Andrea gav publikum et "velkommen til det ydre rum, hvor vi alle er lige – bortset fra at det kun er os, der har de her varme dragter på". Og så gik de ellers i gang.

Hele/sølle fire stjerner

Baby In Vain er et band, der har fået en helt enestående velkomst fra alle sider af den danske musikscene. Uden undtagelse fra overtegnede, der kvitterede en mindblowing koncert i Tivoli med seks stjerner. Det er altså ud fra en målestok, man næsten ikke kan være bekendt, jeg giver aftenens koncert fire stjerner. Hele fire stjerner fordi det var klart over middel, men samtidig fire sølle stjerner fordi jeg ved, hvad bandet er i stand til at skabe på en scene.

De fleste af bandets sange fra deres tre singler "Corny #1/The Thrill", "Machine Gun Girl/The Catcher" og "Taught By Hand/The Cowboys" var repræsenteret denne aften samt nogle nye skæringer, der lyder meget lovende. Har man oplevet fænomenet Baby In Vain før, ved man, at man kan forvente tunge guitarriff, trommer der dundrer i mellemgulvet og to vokaler, der går fra pinende skrigende til æggende vækkende.

Alt det fik vi i Store Vega, men ikke til det ug, jeg ved, pigerne kan præstere. Der var lidt bøvl med noget timing, som ellers er en af deres forcer live, og en 30+ herre til min venstre side fik også mumlet et "husk lige at trykke på fodpedalen" på en slet skjult nedsættende måde, som kun en has-been/wannabe-musiker med mindreværdskomplekser kan sige det. Selvsamme 30+'er stod da også senere og spillede en diskret luftguitar, så fred være med ham. Men den med pedalen var vist god nok, og det er efter den standard, Baby In Vain skal måles.

Kort forinden (altså, omtrent en time tidligere på aftenen) havde bandet givet samme koncert, idet Frost og Vega havde valgt at udvide med en ekstrakoncert klokken 19. Måske ikke det bedste move, da træthed kan have været en faktor, der spillede ind?

Men altså alt i alt en fed koncertoplevelse og en udmærket måde at spendere sin tirsdag aften på, men det kan gøres bedre. Det har jeg nemlig set og hørt.