Allan Olsen: Jysk Musik og Teaterhus, Silkeborg

Allan Olsen, Jysk Musik og Teaterhus, Silkeborg

Anmeldt af Morten Ebert Larsen | GAFFA

Efter sidste års udgivelse af "Jøwt" er Allan Olsen blevet betydeligt varmere i den danske musikverden. Ikke at han ikke var populær i forvejen, men den store fokus på sidste års skive har gavnet folkesangeren. Publikum strømmer mildest talt til hans koncerter, hvor der meldes udsolgt til stort set resten af forårets koncerter. Min fotograf-makker og jeg fik Olsens popularitet at mærke på egen krop, da vi blev tildelt de absolut dårligste pladser i hele salen, som arrangøren proklamerede udsolgt. Alligevel var der en stol ledig hér og dér, men vi blev sendt på afveje og endte deroppe, hvor kragerne ikke engang gider vende.

Allan Olsen, kun flankeret af tre akustiske guitarer og en banjo, er på forhånd nærmest en sikker storslået oplevelse. For når Olsen brænder helt igennem, er det godt nok svært at grave et sidestykke frem herhjemme. Seancen i Silkeborg blev desværre lidt for meget et løb for at komme i mål, og de mange stensikre indslag var i for stort et flertal til, at aftenen virkelig kunne blive magisk.

Fabelagtige Jøwt-indslag

Heldigvis havde Olsen valgt at tage flere sange med fra 2013-gevinsten. En tidlig "Hjørringvej", hvor historien om Olsens biltur med moderen i snestorm for at besøge den dødssyge storebror på Hjørring Sygehus er flettet ind i den heftige roadmovie. Senere fik vi også aftenens eneste indslag på vendelbomål i form af "Sverige" med Olsen på fingerspil og ikke at forglemme et andet vers fyldt med flere af de ord, som folkesangerens konsulent på Jøwt-projektet ikke mente kunne oversættes. Konsulenten hedder Niels Hausgaard. Et af aftenens største momenter.

Meget sjovt var det da, at Johnny Madsens "Akvariefisk" også kom med på scenen, men Olsens version tilførte absolut intet til originalen, som jo faktisk er verdensklasse. Olsen præsenterede ellers sangen som den eneste danske sang, han ville ønske, han selv havde lavet. Til gengæld bød koncerten på to store Dalton-sange i form af "Under Rimelige Grænser" og ikke mindst den afsluttende fordanskning af mesterens "Girl From The North Country". I sådanne store stunder var det så fint nok, at det noget sløve Silkeborg-publikum blev spist af med sange, som Olsen har spillet 2000 gange før. Et par overraskelser havde han dog også taget med fra lejligheden i Aarhus, blandt andet med "Talisman", der ikke har været med på scenen i lange tider. Ej heller nogen stor sang. Seancens bundprop kom med "Bette Liverpool", hvor Olsen forsøgte sig på en banjo, der ikke stemte.

I de tre ekstranumre fandt værten virkelig autopiloten frem med fortærskede "Op Til Alaska", en ikke særlig mindeværdig a cappella-version af "Lille Gråspurv" og så en mislykket fællessang med "Gajo Verden Gajo Værd" til at slutte aftenen af på. En omgang med flere store sager, men hele tiden med den tanke liggende i baghovedet, at det kunne gøres bedre – men kun af Olsen. For han er svær at undvære. Selv på en halvtræt dag.

Se turnédatoer og find billetter via GAFFA Live